Skip to main content
DA / EN

En gammel juletraver: ØL

Der er en tæt forbindelse mellem kultur og kommercialisering i danskernes julebryg-traditioner.

Julen er over os. I hvert fald når man tager en tur ned i det lokale supermarked. Her bugner det med juledekorationer, nissehuer og ikke mindst: julebryg, som stadig er en af de bedst sælgende øl i Danmark.

- Den danske julebryg-tradition er et glimrende eksempel på den tætte forbindelse mellem kultur og kommercia-lisering, siger Mathias Bode, der er lektor på Institut for Marketing & Management.

Han fortæller i videoen ”Julebryggen – kultur og kommercialisering” om den betydning, juleøl har for den danske jul, og om, hvordan Tuborg med deres over 25 år gamle tv-reklame for julebryg forsøger at bidrage til fællesskabet og blive ”din gode ven”. 

Kritik er en juletradition

Det er dog ikke kun julebryggen og andre julemærkevarer, der er blevet en del af vores julekultur. Det er kritikken af julens kommercialisering også. 
- Allerede i det 17. århundrede klagede forbrugere over, at julemarkederne var en kommercialisering af julen, så selv kritikken er en gammel juletradition, siger Mathias Bode.

Redaktionen afsluttet: 03.12.2014