Rushdie underholdt 450 tilhørere på Syddansk Universitet

Salman Rushdie gav publikum et indlevende indblik i sin forfatterverden

I løbet af halvanden time kom forfatteren både omkring indiske fortællinger, bandet U2, sin søn og Mumbais historie.

De 450, der havde sikret sig billetter til arrangementet på Syddansk Universitet i Odense mandag, fik også lejlighed til at høre forfatteren læse op af den ene af sine to børnebøger Harun og Eventyrhavet. Og så røbede han, at han ikke nødvendigvis læser sine færdige bøger, og at der er mange detaljer i bøgerne han har glemt.

-Min frygt er altid, når oversætterne går i gang og de så vender tilbage, fordi de vil høre hvad baggrunden er, for at jeg har valgt samme udtryk eller passage i to forskellige bøger. Det har jeg oplevet et par gange, og så er det jo bare med at komme med en god forklaring, lød det med smil fra Salman Rushdie.

Et godt råd

Salman Rushdie har de seneste dage været på besøg i Odense for at modtage den internationale H. C. Andersen Litteraturpris, som er Danmarks største litteraturpris. Og ved arrangementet på Syddansk Universitet sammenlignede lektor Søren Frank fra Institut for Kulturvidenskaber i sin tale til og om Rushdie blandt andet forfatterens fortællestil med H.C. Andersens. Rushdie fik desuden overrakt H.C. Andersen Akademiets ”The Silver Tree”.

Og et enkelt råd blev der også plads til:

- En forfatter er en, der skriver sin bog færdig, lød det fra Salman Rushdie.

Med dette korte råd opfordrede han en tilhører til at søge forfattervejen, hvis hun brænder for det. For de fleste har en historie at fortælle - forfatterne er bare dem, der gør det.

Læs mere og se fotos fra arrangementet med Salman Rushdie på Syddnsk Universitet.

Redaktionen afsluttet: 19.08.2014