Skolereform: Ledere på skolebænken

Efteruddannelse: SDU tilbyder allerede nu undervisning i fag, der er udviklet specielt til skolereformen

Selv om den nye skolereform først skal realiseres nu, kan landets skoleledere allerede fra denne uge komme på videreuddannelse, som målretter sig mod reformens konsekvenser.

Syddansk Universitet udbyder således faget Strategisk pædagogisk lederskab. Det begyndte i mandags, hvor 27 skoleledere deltog.

- Når vi som skoleledere skal være bannerførere for reformen, så er vi nødt til at være dygtige på især strategi, og hvordan vi forholder os til det voksende krydspres fra interesseorganisationer, forældre og elever, siger Peter Nordby, der er skoleleder ved Danehofskolen i Nyborg.

Undervisere fik idéen under skolekonflikt

Ud over en række gæsteundervisere har faget to faste undervisere.

Det er professor Poul Erik Mouritzen fra Institut for Statskundskab ved Syddansk Universitet samt forskningsleder Jørgen Søndergaard ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

De to fik ideen til faget under skolekonflikten sidste år, og siden har de sammenstykket fagets indhold med inspiration fra skolelederuddannelser i Canada, USA og Sverige.

Læs mere: Nyt fag for skoleledere

Redaktionen afsluttet: 20.08.2014