Bestsellerforfattere diskuterer historieskrivning

Danske historikere mødes i weekenden på SDU, hvor tre forfattere til populære historiske bøger diskuterer fortællingen som historisk genre og metode

Hvor troværdig er fortællende historieskrivning i bøger som eksempelvis "Slagtebænk Dybbøl" og "Hundemordet på Vimmelskaftet"? Det og meget andet vil de tre historiske forfattere Tom Buk-Swienty, Ulrik Langen og Per H. Hansen diskutere ved en paneldebat på Syddansk Universitet.

Debatten er en del af Dansk Historikermøde 2014, som er blevet et tilløbsstykke med 160 deltagere fra danske universiteter, museer, arkiver m.v. Dansk Historikermøde, der afholdes hvert andet år, er den vigtigste mødeplads for danske historikere på tværs af institutioner, perioder og emner.

På årets historikermøde kan man således finde sessioner om alt fra oldtiden til nutiden og få inspiration fra tre prominente internationale gæsteforelæsere: Miri Rubin fra Queen Mary University, London, Henk te Velde fra Universiteit Leiden og Clifford Ando fra University of Chicago.

Dansk Historikermøde 2014 er arrangeret af SDU-historikerne Louise Nyholm Kallestrup, Jeppe Nevers, Jesper Majbom, Nils Arne Sørensen og Klaus Petersen i samarbejde med Dansk Historisk Forening.

Redaktionen afsluttet: 27.08.2014