Hormonforstyrrende stoffer hos gravide

Forskere har fundet stoffer som parabener og phtalater hos 565 gravide odenseanske kvinder.

Hormonforstyrrende stoffer kan måles hos næsten alle odenseanske gravide. Det viser nye forskningsresultater fra Odense Børnekohorte, der følger 2552 børn fra fosterstadiet til deres 18. år.

Der er således målt phthalater, parabene, solfiltre, bisphenol A, triclosan og perflourerede kemikalier i blod eller urin hos 565 gravide, som deltager i Odense Børnekohorte. Stofferne findes i en lang række forbrugerprodukter, f.eks. tøj, kosmetik, byggematerialer, fødevareindpakning og møbler, og det betyder, at alle er udsat for dem i hverdagen.

Fostre kan være særligt følsomme

Hormonforstyrrende stoffer kan blandt andet forstyrre vækst og forplantningsevnen hos mennesker, og tidligere undersøgelser peger på, at især ufødte fostre kan være særligt følsomme overfor stofferne.

- Det er tankevækkende, at næsten alle de forskellige stofgrupper kan måles hos de fleste gravide. Den gode nyhed er dog, at de fleste stoffer måles i lavere niveauer end blandt europæiske og amerikanske gravide kvinder, hvilket kan tyde på, at Miljøstyrelsen kampagner og lovgivning har virket, siger Tina Kold Jensen. Hun er forskningsleder i Odense Børnekohorte og professor på Institut for Sundhedstjenesteforskning.

Forskerne har endnu ikke set på sammenhængen mellem moderens udsættelse for disse stoffer og fosterets vækst og forplantningsevne.

Læs mere på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultets hjemmeside

Redaktionen afsluttet: 11.04.2014