Kom til Forskningens Døgn

Stå til søs med en forsker på Odense Å. Oplev en forskerfight på Campus Sønderborg eller hør om sundhed og sikkerhed på Campus Esbjerg. Syddansk Universitetet sætter igen i år sit præg på videnskabsfestivalen Forskningens Døgn

Forskningens Døgn løber af stablen den 24., 25. og 26. april. Og igen i år stiller Syddansk Universitet op i campusbyerne Odense, Kolding, Esbjerg, Sønderborg og Slagelse med en lang række spændende arrangementer og foredrag.

I Odense er der for eksempel ”Filmfestival med Forskerbriller” i Cafébiografen fredag den 25. april. Her kan publikum dagen lang se udvalgte dokumentarfilm og samtidig få et par kloge ord med på vejen af forskere fra Syddansk Universitet, der holder oplæg før filmene.

Der er noget for enhver biografgængers smag, hvad enten man interesserer sig for krigen i Afghanistan, dræbervirus, religion, matematik eller robotter.

Kom og se droner

Ved Studenterhuset kan man opleve droner, små ubemandede fly, der er udviklet på Syddansk Universitetet og her høre forskere og studerende fortælle om droner, der kan bruges til meget andet end krigsførelse.

Flydende forskning

På Odense Å kan man lørdag den 26. april komme på en times sejltur med kaffe, kage og forsker-foredrag. Der er tre afgange fra Munke Mose og tre forskellige foredrag - blandt andet om, hvorfor danske kvinder er så vilde med den erotiske bestseller ”Fifty Shades of Grey.”

Foredrag, forskerfight og skuespillere

I Slagelse er der - den 24. april kl. 19 - flere foredrag om globalisering. Hør blandt andet om ”Interkulturel kommunikation” og ”Talent i et globalt perspektiv.”

I Kolding kan man bl.a. se rollespil med professionelle skuespillere, der viser, hvordan digital selvbetjening fremover kan foregå på biblioteket.

Sønderborg lægger campus til ”Forskerfight for skoleklasser”, og i Esbjerg fortæller forskerne om deres arbejde med at sikre sundhed og sikkerhed.

Sidstnævnte foredrag foregår fredag den 25. april.

Indblik i forskningens verden

Alle SDU's arrangementer er gratis. Der er mere information og oplysninger om bl.a. tidspunkter via linket her:

Forskningens Døgn er en årligt tilbagevendende begivenhed. Formålet er at give almindelige mennesker en forståelse for den betydning, som forskning har for vores samfund og hverdag

Redaktionen afsluttet: 15.04.2014