Danske digterruter

Digterruter skal få danskerne ud i naturen

Danskerne inviteres ud i naturen for at sanse, læse og opleve en perlerække af de største danske forfattere på nye måder. SDU-professor står i spidsen for projektet

Af Susan Grønbech Kongpetsak, , 11-02-2020

Igennem århundreder har forfattere og landskaber i Danmark påvirket og formet hinanden. Lige fra romantikkens forfattere drog ud i naturen for at skrive om den til Michael Strunges rå beskrivelser af storbyens fremmedgjorte landskaber.

Nu udvikles et landsdækkende net af digterruter Danske digterruter , der inviterer danskerne ud i naturen for at opleve litteraturen. Det sker gennem et nyt samarbejde mellem forskere fra SDU og 19 digterhjem, museer, foreninger, selskaber mv.

Nordea-fonden har netop bevilget 5,7 millioner til projektet, og man forventer at kunne åbne den første digterrute allerede i sommeren 2020.

Ud og sanse litteratur og natur

Med Danske digterruter vil man styr­ke en vigtig samtale mellem litteratur, lokale landskaber og folkelig interesse. Danskerne skal selv ud at gå, sanse, føle, læse og opleve, mens man samtidig indsnuser dansk litteratur, fortælleformer, steder og typer af landskaber.

Digterruterne udvikles i forskellige natur- og landskabstyper samt i udvalgte byer og bydele, så stort set alle egne af landet samt en række biotoper er repræsenteret, ligesom de litterære stemmer og bidrag trækker linjer fra 1700-tallet til i dag.

Projektets leder, professor Johs. Nørregaard Frandsen, H.C. Andersen Centret ved SDU, siger:

-Vi ser frem til forhåbentligt at åbne endnu flere danskeres øjne for, hvilken rigdom af litteratur og landskaber den danske kultur- og naturarv byder på. Med Danske digterruter sætter vi fokus på, hvordan vi som mennesker er formet af vores sprog, kultur og historie men også af vores natur og landskaber.

Vitaminer til litterære landskaber

Rundt omkring i landet ser litterære selskaber, museer mv. frem til at byde danskerne på anderledes litteraturoplevelser:

- Med glæde og store forventninger om masser af vitaminindsprøjtninger til Aakjærselskabets gårute på Jenle, hilser vi det nye initiativ meget velkomment. Det er stort det her, siger Karen Margrethe Rasmussen, leder af Aakjærselskabet og fortsætter:

- Set fra vores side kan Jeppe Aakjær allerbedst opleves, når man går i den unikke natur ved Limfjorden, hvor Aakjær boede, for her er det landskab, som Aakjær digtede om; naturens forunderligheder med de skiftende årstider, mennesker og dyr mm.

Karen Blixens hjerte bankede for den fortryllede natur på Rungstedlund, hvor hun boede det meste af sit liv og hver dag vandrede langs vandløb og græssende køer

Elisabeth Nøjgaard, museumsdirektør

Også i Nordsjælland ser man frem til at formidle litteratur i naturen:

-Karen Blixens hjerte bankede for den fortryllende natur på Rungstedlund, hvor hun boede det meste af sit liv og hver dag vandrede langs vandløb og græssende køer, i vildskov, forbi bronzealderhøj og flere hundrede år gamle træer, og hvor hun sågar ligger begravet, fortæller Elisabeth Nøjgaard, direktør for Karen Blixen Museet og fastslår:

-Det er derfor helt oplagt, at Karen Blixen Museet inviterer besøgende i Blixens fodspor og bidrager til et smukt Danmarkskort over natur og fortællekunst.

Vind i håret og liv i fortællinger

Direktør i Nordea-fonden, Henrik Lehmann Andersen, siger om projektet:

- Danske digterruter vil inspirere alle aldersgrupper til at komme ud i det fri og opleve Danmarks mange forskellige landskaber. Det særlige er, at rejsen her også bliver en rejse ind i vores fælles litterære kulturarv. Digterruterne vil både give vind i håret og liv i fortællingerne – forhåbentlig også for skoleelever, unge og familier på tur.

Etableringen af de 19 digterruter er forankret ved H.C. Andersen Centret ved SDU, og projektet bygger på viden og erfaringer fra en række forskningsprojekter om litteratur og landskab udført af især professor Johs. Nørregaard Frandsen og også professor Anne-Marie Mai fra Institut for Kulturvidenskaber.

Danske digterruter

Projektet, der ledes af SDU-professor Johs. Nørregaard Frandsen, omfatter foreløbigt 19 digterruter, der udvikles i samarbejde med et museum, et selskab eller en forening.

De 19 digtere er: B.S. Ingemann, Carit Etlar, Emil Aarenstrup, H.C. Andersen, H.A. Brorson, Ambrosius Stub, Henrik Pontoppidan, Holger Drachmann, Jeppe Aakjær, Johannes Jørgensen, Johannes V. Jensen, Thit Jensen, Kaj Munk, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Steen Steensen Blicher, Tove Ditlevsen, Dan Turèll og Michael Strunge.

Projektet støttes med 5,7 mio. kr. fra Nordea-fonden. Se mere om digterruterne her

Mød forskeren

Johs. Nørregaard Frandsen er professor og leder af H.C. Andersen Centret ved SDU. Han har i en årrække forsket i og publiceret om forfattere og danskeres forhold til natur og landskab og står de næste år i spidsen for projektet Danske digterruter.

Redaktionen afsluttet: 11.02.2020