Når et universitet grundlæggende ønsker at udfordre og nytænke uddannelser, sker det på flere niveauer på samme tid.
På Center for Journalistik, hvor cand.public.-uddannelsen af journalister er grundstenen i eksperimenterne med Fremtidens Uddannelser, peger centerleder Peter Bro på de tre niveauer: struktur, form og indhold.
- Uddannelsens struktur: studiestart, eksaminer, fagenes størrelse (antal ECTS). Alt det, som studienævnet håndterer.
- Uddannelsens form: Det handler om, hvordan læringen foregår. Her eksperimenterer Center for Journalistik med pædagogik og didaktik blandt andet med nanomoduler, dashboards og et nyt LMS, learning management system.
- Uddannelsens indhold: Det helt konkrete indhold i det enkelte fag skal også nytænkes. Det kan være nye elementer af læring i for eksempel programmering, redigeringssystemer og journalistiske værktøjer.
I arbejdet med Fremtidens Uddannelser kommer man ikke uden om de tre niveauer, fordi en radikal forandring af den måde, universitetet tilbyder uddannelse på, kræver at alle tre niveauer bliver gentænkt.