Skip to main content

Science i børnehøjde

Science i børnehøjde har til formål at tilbyde fagprofessionelle i dagtilbud og indskoling praktiske eksempler på og forslag til aktiviteter, der med udgangspunkt i børns nysgerrighed kan understøtte og stimulere børns interesse for naturen og dens fænomener, og teknologien og dens anvendelse samt matematik, som barnets redskab til at beskrive og analysere naturens og teknologiens fænomener. Science i børnehøjde er udviklet i et samarbejde mellem fagprofessionelle fra dagtilbud og indskoling og forskere i matematikkens og naturfagenes didaktik fra LSUL. Samarbejdet afspejler at udgangspunktet for arbejdet med at udvikle materialet er, at læringspraksis og pædagogisk og fagdidaktisk forskning er hinandens forudsætning.

Der er foreløbig udgivet to titler i serien:

  • H.C. Ørsted i børnehøjde: H.C. Ørsted i børnehøjde er udviklet med det formål, at børn allerede i dagtilbud og indskolingen får en oplevelse af naturvidenskab som et menneskeligt og kulturelt forehavende. H.C. Ørsteds liv og virke er en oplagt mulighed for at skabe en fortælling om naturvidenskabens praksis, hvor videnskabspersonen i en social kontekst udforsker og undersøger naturens fænomener.
  • H.C. Ørsted i børnehøjde for voksne: Hæftet præsenterer ideer til aktiviteter, som kan understøtte den fortælling om den danske videnskabsmand Hans Christian Ørsted, som præsenteres i hæftet H.C. Ørsted i børnehøjde. Hans Christian Ørsted eller blot H.C. Ørsted er kendt som fysikeren, der i 1820 som den første i verden påviste sammenhængen mellem elektricitet og magnetisme og dermed opdagede elektromagnetismen. Det var en epokegørende opdagelse, der skabte forbløffelse i datidens internationale videnskabelige samfund og for alvor satte fart i forskningen og anvendelse af denne. H.C. Ørsteds opdagelse er baggrunden for, at vi i dag lever i et gennemelektrificeret samfund.

Sidst opdateret: 27.10.2020