Skip to main content
Mediernes Forsknings- og Innovationscenter

Fang mediebrugernes opmærksomhed med spilbaserede greb

Mediernes Forsknings- og Innovationscenter er en del af Media City Odense. Symposiet fandt sted på Ungdomsøen og var støttet af Pressens Uddannelsesfond.

Af Aslak Gottlieb, specialkonsulent for MFI

Hvis du synes at ’gamified news’ lyder som en popsmart dille, som hvis den overhovedet finder vej til nyhedsredaktionerne i øvrigt snart går over, så bid mærke i denne dette årstal: 1913. Ifølge Raul Ferrer Conill bragte New York World som den første avis i verden i 1913 en kryds og tværs. Resten er historie, fristes man til at sige. I al fald optræder genren den dag i dag stadig i trykte aviser verden over. Og på den måde kan man sige, at spilbaserede greb til at fange brugernes opmærksomhed og fastholde engagementet er ganske velafprøvede i mediebranchen. Men hvordan forløser vi dette potentiale på digitale platforme?

Conill er en af verdens førende akademiske eksperter i både ’news games’ og ’gamified news’. Han er tidligere webudvikler og underviser nu journaliststuderende på universiteterne i Karlstad og Stavanger. Hans forskning tager udgangspunkt i digitale medie cases verden over og handler om digital journalistik, gamification og ’datafication’ af medierne.

MFI havde inviteret ham til at holde oplæg den 23. juni 2021 på det femte og sidste i rækken af symposier om næste generations nyhedsbrugere. Sjovt nok indledte han sit oplæg med anekdoten om den trykte kryds og tværs. Men derfra tog han os på en rejse rundt i en verden af primært gode erfaringer med digitale mediecases under paraplyen ’editorial gamification’.

Du kan se hans keynote her og downloade hans præsentation som pdf fra mit OneDrive.

Dagens næste oplægsholder er spiludvikler og medindehaver af det danske bureau Portaplay, som blandt andet udvikler nyhedsspil. Som kreativ chef anlagde Hans von Knut Skovfoged meget konkrete anvisninger til, hvordan man på nyhedsredaktionen kan komme i gang med at bruge spilbaserede greb på sit nyhedssite. Hvis altså ikke man går linen fuldt ud og udvikler deciderede nyhedsspil, som vi fx Børsen hvert år gør med deres store aktiespil.

Hans’ keynote kan du se her. Præsentationen med links til de mange eksempler ligger til download fra mit OneDrive her.

Og hey. Du skal da også have en snas fra symposiets rundbordssamtaler, hvor erfaringerne blev udvekslet på tværs af medier og forskningsenheder i hele landet. Sara Gro Vagtholm Sørensen fra Kristeligt Dagblad fortalte blandt andet om sit SDU-speciale om gamification i journalistik, som hun for tre år siden indkasserede topkarakter og en kåring som årets speciale for. Det kan du finde på Kommunikationsforum.

God arbejdslyst på redaktionen! Du er velkommen til at kontakte mig, hvis I tænker på at dykke ned dette eller andre af de emner, vi har behandlet på symposierne:

I sommerpausen samler jeg erfaringerne fra symposierne i et hvidbogslignende format over alle symposierne med relevante links og henvisninger.

Fang mig på aslak@journalism.sdu.dk eller skriv til Lars Damgaard Nielsen, som i 21-22 er konstitueret leder af MFI: ldn@journalism.sdu.dk

 

 

Sidst opdateret: 19.07.2022