Pressemeddelelser

28. november 2023

Ny forskning i bevægelse skal gøre danskerne mere aktive

Forskere fra Syddansk Universitet har modtaget støtte fra Nordea-fonden til at videreføre den nationale måling ’Danmark i Bevægelse’ og blive klogere på børn, unge og voksnes bevægelsesvaner. Målet er at skabe et mere fysisk aktivt Danmark.

3. maj 2021:

Lyst og glæde motiverer os til fysisk aktivitet

Mange er fysisk aktive for at forbedre sundheden, men lysten til at bevæge kroppen er vigtigere, viser undersøgelsen Danmark i Bevægelse, Syddansk Universitet. Helt nye resultater belyser alsidigheden i vores bevægelsesvaner og fokuserer på motivation til bevægelse.

4. marts 2021:

Corona har ændret mange danskeres fysiske aktivitet

Nogle befolkningsgrupper bevæger sig mindre i hverdagen efter coronas indtog - men andre er mere fysisk aktive. Alder, beskæftigelse og motionsvaner spiller ind, viser nye resultater fra forskningsprojektet Danmark i Bevægelse på Syddansk Universitet (SDU).

19. oktober 2020:

Nu begynder Danmarks største måling af, hvordan vi bevæger os

400.000 danskere over hele landet modtager nu et spørgeskema i e-Boks om deres bevægelsesvaner fra forskningsprojektet Danmark i Bevægelse.

Pressekontakt

Jonna Toft, kommunikationsmedarbejder, Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund, Syddansk Universitet.
Tlf. 51 20 75 60

Jens Høyer-Kruse, forsker, Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund, Syddansk Universitet.
Tlf. 21 35  61 36
Mail: jhkruse@health.sdu.dk

Fakta om Danmark i Bevægelse

Formålet med Danmark i Bevægelse er at bidrage til, at flere får mulighed for at opleve glæden ved bevægelse og deltage i idrættens fællesskaber til gavn for dem selv, deres trivsel og folkesundheden. På vores faktaside kan du læse mere om forskningsprojektet.

Fakta om Danmark i Bevægelse

Fotos og grafisk materiale

Som led i vores kommunikationsindsats har vi fået udarbejdet grafisk materiale, videoer samt pressefotos, som kan downloades til gratis brug.

Til pressen: Fotos og grafisk materiale

Presseomtale

Danmark i Bevægelse bliver jævnligt omtalt i indslag og artikler.
Du kan se et lille udvalg her.
Presseomtale

Sidst opdateret: 02.04.2024