Skip to main content

Tværsproglighed i Læreruddannelsen

Periode
1. februar 2021 - 30. juni 2022

Formål
Dette projekt søger at udvikle, implementere og praksisforankre den forskningsbaserede viden om tværsproglig didaktik i et udviklingsarbejde med  fokus på læreruddannelsen og en tæt kobling til skolens praksis. Projektet bygger på en kaskademodel, hvor den forskningsbaserede viden først  didaktiseres i en projektgruppe bestående af sprogundervisere fra alle landets professionshøjskoler, og herefter bringes ud i læreruddannelserne og siden  i grundskolen. I denne proces arbejder både UC-undervisere og sproglærerstuderende aktivt med undervisningsudviklingen, og praktiserende lærere fra grundskolen inddrages herefter i evalueringen af forløbene. Projektet skaber for det første en bæredygtig forankring af tværsproglig didaktik i  læreruddannelsen, og gennem udvikling, afprøvning og evaluering af konkrete forløb for det andet inspirationsmaterialer af høj kvalitet til både  grundskolen og læreruddannelsen.

Projektledere

  • Laila Kjærbæk, lektor, Institut for Sprog og Kommunikation, SDU 
  • Maria Pia Petterson, lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Deltagere

  • Anne-Marie Fischer, lektor, UCN
  • Bodil Christensen, lektor, UCN
  • Camilla Franziska Hansen, adjunkt, UC SYD
  • Gitte Hjarnø Petersen, adjunkt, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Karen Lassen Bruntt, lektor, VIA University College
  • Line Krogager Andersen, postdoc, Institut for Kulturvidenskaber, SDU
  • Line Møller Daugaard, docent, VIA University College
  • Merete Smith-Sivertsen, lektor, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Nina Hauge Jensen, lektor, VIA University College
  • Petra Klimaszyk, lektor, Professionshøjskolen Absalon
  • Sofia Esmann Busch, lektor, Professionshøjskolen Absalon
  • Stephanie Kim Löbl, ph.d.-stipendiat, Københavns Professionshøjskole 
  • Susanne Karen Jacobsen, lektor, Københavns Professionshøjskole 

 

Sidst opdateret: 19.10.2021