På den baggrund sætter vi fokus på historie, samfundsfag og religion/kristendomskundskab i grundskolen som et forskningsområde, der kan styrke samarbejde mellem fagdidaktiske forskere og praktikere på tværs af deltagende institutioner – og sammen med andre institutioner, regionalt, nationalt og internationalt. Emner der aktuelt er fokus på er:
- Folkeskolens prøve i historie, samfundsfag og kristendomskundskab
- Læreplansudvikling
- Demokratisk og politisk dannelse
- Interkulturel didaktik
- Uddannelse for bæredygtig udvikling
- Begrebslæring
- Fortidsmødet som fagligt fænomen
- Styrkelse af faglighed i fagene
Samarbejdet i HiSaRe sigter mod undersøgelser af udviklinger og tendenser i fagene, og på tværs af fagene, aktuelt og historisk. Vi mødes om udvikling af fagenes didaktik med udgangspunkt i histories, samfundsfags og religionsfagets didaktiske tilgange og udfordringer. Vi bidrager til udviklingen af forskningsprojekter indenfor og på tværs af fagene og deltager i nationale og internationale samarbejder og netværk.
Fokusområdet bygger på et samarbejde mellem Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL, HistorieLab og Center for Grundskoleforskning samt med deltagere fra UC SYD, Professionshøjskolen Absalon og Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Fokusområdeledere
- Lektor Anders Stig Christensen, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Lektor Karna Kjeldsen, Professionshøjskolen Absalon
- Lektor Heidi Eskelund Knudsen, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Deltagere
- Lektor Hildegunn Juulsgaard Johannesen, Læreruddannelsen, UC SYD
- Førsteamanuensis Jes Heise Rasmussen, Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Ph.d.-studerende Jonas Henau Teglbjærg, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Lektor Loa Ingeborg Bjerre, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Lektor Nadine Malich-Bohlig, Læreruddannelsen, UC SYD
- Lektor Peter Hobel, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Lektor Torben Spanget Christensen, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
Udgivelser fra fokusområdet
Debatindlæg: Fem skoleforskere: Regeringen ønsker forsøg med mere praktiske prøveformer - men hele området er underbelyst. Skolemonitor, 6. februar 2024.
Interview: Vil samle data fra mundtlige prøver: "Vi ved meget lidt om prøvernes betydning". Folkeskolen.dk, 14. februar 2024.
Rapport: Religionsfaglighed i grundskolens religionsfag (2023). Udarbejdet af: Søren Sindberg Jensen, Karna Kjeldsen og Jes Heise Rasmussen. Udgivet af Center for Grundskoleforskning, SDU, Professionshøjskolen Absalon og Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet