Skip to main content
Center for Grundskoleforskning

HiSaRe: historie-, samfundsfags- og religionsdidaktik

På den baggrund sætter vi fokus på historie, samfundsfag og religion/kristendomskundskab i grundskolen som et forskningsområde, der kan styrke samarbejde mellem fagdidaktiske forskere og praktikere på tværs af deltagende institutioner – og sammen med andre institutioner, regionalt, nationalt og internationalt. Emner der aktuelt er fokus på er:

 

  • Folkeskolens prøve i historie, samfundsfag og kristendomskundskab
  • Læreplansudvikling
  • Demokratisk og politisk dannelse
  • Interkulturel didaktik
  • Uddannelse for bæredygtig udvikling
  • Begrebslæring
  • Fortidsmødet som fagligt fænomen
  • Styrkelse af faglighed i fagene

 

Samarbejdet i HiSaRe sigter mod undersøgelser af udviklinger og tendenser i fagene, og på tværs af fagene, aktuelt og historisk. Vi mødes om udvikling af fagenes didaktik med udgangspunkt i histories, samfundsfags og religionsfagets didaktiske tilgange og udfordringer. Vi bidrager til udviklingen af forskningsprojekter indenfor og på tværs af fagene og deltager i nationale og internationale samarbejder og netværk.

 

Fokusområdet bygger på et samarbejde mellem Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL, HistorieLab og Center for Grundskoleforskning samt med deltagere fra UC SYD, Professionshøjskolen Absalon og Institutt for lærerutdanning, NTNU.

 

Fokusområdeledere

  • Lektor Anders Stig Christensen, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
  • Lektor Karna Kjeldsen, Professionshøjskolen Absalon
  • Lektor Heidi Eskelund Knudsen, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL  Erhvervsakademi og Professionshøjskole 

 

Deltagere


Udgivelser fra fokusområdet

Debatindlæg: Fem skoleforskere: Regeringen ønsker forsøg med mere praktiske prøveformer - men hele området er underbelyst. Skolemonitor, 6. februar 2024. 

 

Interview: Vil samle data fra mundtlige prøver: "Vi ved meget lidt om prøvernes betydning". Folkeskolen.dk, 14. februar 2024. 

 

Rapport: Religionsfaglighed i grundskolens religionsfag (2023). Udarbejdet af: Søren Sindberg Jensen, Karna Kjeldsen og Jes Heise Rasmussen. Udgivet af Center for Grundskoleforskning, SDU, Professionshøjskolen Absalon og Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Fokusområdeleder

Anders Stig Christensen

Skriv til Anders

Fokusområdeleder

Karna Kjeldsen

Skriv til Karna

Fokusområdeleder

Heidi Eskelund Knudsen

Skriv til Heidi

Netværk for lærere

Tilmelding til netværk for lærere, der underviser i historie, samfundsfag og/eller kristendomskundskab/religion i grundskolen og andre interesserede

Tilmeld dig her

Sidst opdateret: 27.02.2024