Periode
September 2020-
Formål
Projektet gennemføres i dialog med SDU’s Citizens Science og er en del af DEFF-projektet ”Fag- og forskningsbibliotekernes rolle i Citizen Science – arbejdspakke: Biblioteket som CS-hub.”
Citizen Science er et voksende forskningsfelt. Projektet tager udgangspunkt i den erfaring, som SDUB har med Citizen Science-projekter og ligger samtidig i forlængelse af literacy-forskningen på CfGrund og CfGym.
Centrets satsning på Citizen Science har til formål at skabe et grundlag for praksisrettede og praksisinddragende forsknings- og udviklingsprojekter, der kan styrke Citizen Science og Scientific Literacy i grundskolen og i gymnasiet.
Projektet sigter både mod at undersøge, hvilke former for literacy, der kommer i spil i Citizen Science, hvordan fag og faglighed manifesterer sig i samarbejdet mellem elever, lærere og forskere i Citizen Science samt mod at afdække hvilke identifikationer hos deltagerne, der ligger i Citizen Science gennem et tæt samarbejde mellem forskere på SDU og SDUB samt udviklingsinteresserede undervisere i grundskolen og gymnasiet.
Projektet er to-delt. Første del af projektet er et litteraturstudie med hen blik på afklaring af begreberne Scientific Literacy og Citizen Science. Anden del af projektet består af studier af undervisningsmateriale anvendt i projektet, foreløbige evalueringer af forløbene samt interviewstudier af deltagere i to aktuelle Citizen Science-projekter, der er knyttet til SDUB: projektet ’Find en sø’, der både involverer grundskole og gymnasium samt projektet ”Active Kids”, der kun involverer grundskolen.
Fokusområdeleder
- Søren Nygaard Drejer, pædagogisk konsulent, Universitetspædagogik, SDU
Deltagere
- Julie Marie Isager, ph.d.-stipendiat, Institut for Kulturvidenskaber, SDU