Periode
Oktober 2021-
Formål
Formålet med fokusområdet er at understøtte fagdidaktisk forsknings- og udviklingsarbejde indenfor og på tværs af historie, samfundsfag og religion/kristendomskundskab i grundskolen, for at udvikle fagenes kvalitet. Det sker ved at
- skabe en platform for samarbejde mellem fagdidaktiske forskere og praktikere på tværs af deltagende institutioner – og sammen med andre institutioner, regionalt, nationalt og internationalt
- undersøge udviklinger og tendenser i fagene aktuelt og historisk
- udvikle kultur- og kulturfagsdidaktik, med udgangspunkt i histories, samfundsfags og religions didaktiske traditioner og udfordringer og med udblik til kulturdidaktik indenfor andre fag
- bidrage til udviklingen af forskningsprojekter om fagdidaktik indenfor og på tværs af historie, religion og samfundsfag via deltagelse i nationale og internationale samarbejder og netværk
- skabe netværk for deltagelse i forsknings- og udviklingsarbejder i tilgrænsende områder fx omkring demokratisk og politisk dannelse, interkulturel didaktik, uddannelse for bæredygtig udvikling m.m.
Fokusområdet bygger på et samarbejde mellem Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL, HistorieLab og Center for Grundskoleforskning ved Institut for Kulturvidenskaber, SDU, samt med deltagere fra UC Syd, Professionshøjskolen Absalon og Institutt for lærerutdanning, NTNU.
Fokusområdeledere
- Anders Stig Christensen, lektor, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Heidi Eskelund Knudsen, lektor, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Søren Sindberg Jensen, lektor, Institut for Kulturvidenskaber, Center for Grundskoleforskning, SDU
Deltagere
- Hildegunn Juulsgaard Johannesen, ph.d.-studerende, Institut for kulturvidenskaber, SDU
- Jes Heise Rasmussen, Institutt for lærerutdanning, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
- Jonas Henau Teglbjærg, ph.d.-studerende, Institut for kulturvidenskaber, SDU
- Karna Kjeldsen, lektor, Professionshøjskolen Absalon
- Loa Ingeborg Bjerre, lektor, Anvendt forskning i pædagogik og samfund, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Nadine Malich-Bohlig, lektor, Læreruddannelsen, UC SYD
- Peter Hobel, lektor, Institut for Kulturvidenskaber, Center for Grundskoleforskning, SDU
- Torben Spanget Christensen, lektor, Institut for Kulturvidenskaber, Center for Grundskoleforskning, SDU