Udover tekniske aspekter af behandling og rådgivning ved hjælp af telepraksis kan der være aspekter af telepraksismødet, som udfordrer eller netop understøtter en god behandlingspraksis. I projektet søges disse aspekter klarlagt igennem en detaljeret granskning ved hjælp af multimodal konversationsanalyse. Oplagte emner er fx muligheder for at fastholde børns opmærksomhed på en person der er tilgængelig på en skærm, udnytte objekter, herunder undervisningsmaterialer, i barnets umiddelbare omgivelser, muligheden for at gennemføre korte vejledninger i akutte situationer, og observationer af forældre-barn interaktion gennem en videoforbindelse. I analysen fokuseres på, hvordan deltagerne i telepraksismødet forholder sig til hinandens adfærd som betydningsfuld, hvilket kommer til udtryk i mødets tidsmæssige og sekventielt organiserede handlinger.
Det centrale datamateriale består af videooptagelser af telepraksis i pædagogisk audiologisk (re)habilitering, hvor fokus er på behandling af børn og unge via rådgivning af deres nære omsorgspersoner. Der er et komparativt element i projektet, hvorfor analyse af ansigt-til-ansigt-møder inddrages. Herudover suppleres med interviews af deltagerne.
Projektet er p.t. i pilotfase.
Deltager
Eksterne deltagere:
Ulla Henriksen Carl, Center for Høretab
Flemming Wang Jensen, Center for Høretab