Fedtlever og kost - er der en sammenhæng?

Kan den mad vi spiser medføre fedtlever? Er det ikke kun alkohol, som er skurken i denne sammenhæng? I mit arbejde på FLASH – Center for Leverforskning hører jeg ofte personer sige følgende; ”Jeg drikker ikke alkohol, så min lever har det fint”. Desværre er alkohol ikke den eneste risikofaktor, når det kommer til udvikling af fedtlever.

Af Jane Møller Jensen, , 04-09-2019

Overvægt og type 2 diabetes (sukkersyge) øger risikoen for at udvikle fedtlever. Op mod tre-fjerdedele af mennesker med type 2 diabetes har fedtlever; det samme gør sig gældende for overvægtige. Man skelner medicinsk mellem alkohol-relateret fedtlever og ikke-alkoholisk fedtlever. Rent faktisk er ikke-alkoholisk fedtlever den mest udbredte type af leversygdom blandt danskere.

 

Der er flere måder hvorpå vores kost kan påvirke udviklingen af fedtlever. Først og fremmest, så kan den mad vi spiser naturligvis gøre, at vi tager på i vægt. Når vi indtager flere kalorier end vi forbruger, bliver kroppen nødt til at lægge de ekstra kalorier på lager. Leveren er et af de organer, som er hurtigst til at lagre kalorier. Det er fordi ét af leverens hovedformål er at virke som energilager – en slags ”kroppens egen madpakke” – under fasteperioder. Overskydende kalorier bliver derfor hurtigt lagret i form af fedt i leveren.
Ved type 2 diabetes kan den mad vi spiser føre til fedtlever. Det er fordi kroppens lever-, muskel- og fedtceller ved type 2 diabetes som regel er blevet lidt ”sløve” og ikke længere kan genkende insulin-nøglen, som ellers skal hjælpe sukkeret fra blodbanen ind i cellerne. Det kaldes insulinresistens eller insulin-insensitivitet. Det fører i sidste ende til, at der løber en stor mængde insulin og sukker rundt i blodbanen på samme tid. De forhøjede koncentrationer af sukker og insulin kan yderligere forværre fedtleversygdommen, så leveren tvinges til at lagre endnu mere fedt.
Hvad kan du så gøre, hvis du allerede har fået konstateret ikke-alkoholisk fedtlever? Bedste råd er at foretage nogle væsentlige ændringer i din livsstil:
 
  1. Vægttab
    Når du taber dig, så forsvinder der bl.a. fedt fra de uhensigtsmæssige lagre i og omkring de indre organer, fx i leveren. Det er dog vigtigt, at vægttabet ikke sker for hurtigt, da dette har den modsatte effekt – det øger fedtophobningen i leveren. Anbefales 0,5 kg vægttab pr. uge.
  2. Øget fysisk aktivitetsniveau
    At være fysisk aktiv modvirker bl.a. den insulin-resistens, som du kan have udviklet. Samtidig hjælper fysisk aktivitet også med til vægttab.
  3. Følg de 10 kostråd
    Ved at følge de officielle kostråd har du større sandsynlighed for at reducere dine kolesteroltal og normalisere dit blodsukker – og desuden opnå vægttab.
Har du diagnosen type 2 diabetes, og vil du gerne gøre noget godt for din lever og dit overordnede helbred, så kan du tilmelde dig vores forskningsprojekt, Koststudiet – hvordan påvirker kosten type 2 diabetes og fedtlever?. Følg nedenstående link for yderligere information. 
type2studie.dk
Skrevet af...

Jane Møller Jensen, klinisk diætist ved FLASH.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies