Menu

Studietur til Herculaneum

Herculaneum er kendt som "den anden by der blev begravet" ved Vesuvs udbrud i år 79. Herculaneum er mindre, men mere velbevaret end Pompeij, og byen byder på et levende indblik i romersk kultur og dagligdag i tidlig kejsertid.

I september 2016 holdt The Friends of Herculaneum Society kongres i byen, og der var mulighed for deltagerne for at komme rundt i byen, på de ellers lukkede værksteder og på andre arkæologisk spændende lokationer i omegnen under kyndig vejledning af arkæologiske guider. Fra SDU deltog Sanne Rishøj Christensen og latinstuderende Marianne Kastberg og Flemming Lindblad.

Det blev en oplevelsesmættet tur med mange indtryk; ikke mindst de organiske levn som brød, korn, penater (husguder) og møbler samt de mange usædvanligt velbevarede vægmalerier i området gjorde et stort indtryk. For interesserede i romersk historie og kultur er Herculaneum et "must".

Rom - Forår 2015

Vi var ni deltagere; to undervisere og syv studerende, og vi kom fra Jylland, Fyn, Sjælland og Luxembourg – latinstudiet har bred opbakning fra alle egne. Derfor ankom vi med fire forskellige fly og skulle finde hinanden. Det lykkedes, og vi spiste en dejlig middag med mange lækre artiskokker og fik hilst på hinanden.

Dag 1

Dagen begyndte med en tur ud ad Via Appia. Egentlig skulle vi have været med bus, men den romerske offentlige transport kræver mere tålmodighed end vi på det tidspunkt kunne mobilisere, så det blev til taxatur henholdsvis gåben ud til San Sebastiano-katakomberne. På vejen så vi Caecilia Metellas gravmonumemt, og vi kom forbi Maxentius’ villa; han har været en velhavende herre og bestemt en værdig modstander for Konstantin. Vi blev vist rundt i katakomberne; gennemgangen kunne kaldes en anelse tendentiøs med hovedvægt på de kristnes gravskikke og deres brug af katakomberne som skjulested under kristenforfølgelserne i de første par århundreder e.v.t. Heldigvis havde vi selv medbragt arkæolog og filolog (Jane og Sanne) som kunne nuancere fremstillingen og supplere med beretningerne om de romerske, republikanske anvendelser af samme katakomber.

Om eftermiddagen stod den på Scipio-familiens gravsted; Lucius Cornelius Scipio Barbatus var familiens stamfar og vi kunne næsten fornemme erobringen af Karthago (selv om det først var fem generationer efter). Der var en kopi af hans sarkofag, og vi så familiens colombarium med fine kalkmalerier. Der var lavloftet, og vi blev udstyret med fine, gule hjelme. Herefter gik turen til det meget velbevarede ”Pomponius Hylæ-colombarium”; et meget velbevaret colombarium med relieffer og særdeles velbevarede kalkmalerier: Det blev opdaget ret sent og har ikke været udsat for mange generationers besøg og restaurationer. Dagen sluttede af med Cestius-pyramiden; et gravmonument over Gaius Cestius fra 1. århundrede f.v.t.

Dag 2

Vi begyndte med en togtur til Ostia. Den gamle havneby fremstår meget velbevaret og har ikke lidt under at en moderne by er blevet opført på ruinerne. Vi brugte en del tid i Nekropolen på langs indfaldsveje, og senere så vi badeanlæg med fine mosaikker, handelsstrøg og teatret. Vi nåede et kort besøg på stedets museum hvor mange skulpturer og sarkofager fra byen er samlet. Vi kunne sagtens have brugt flere dage i Ostia.

Over middag gik turen til Isola Sacra nord for Ostia hvor der er en meget velbevaret nekropol langs den gamle Via Sacra med mange relieffer og mosaikker. Vi havde hele området for os selv, og  vi et godt indtryk af de romerske begravelsesritualer og dødsskikke – om end stemningen under vores besøg nok var noget mere afdæmpet end den formentlig har været mens romerne var til stede og brugte stedet til udflugter og festligholdelser for de døde. Om aftenen spiste vi på en lille, folkelig restaurant (Marios) med meget lækker og billig italiensk mad i Trastavere i Rom.

Dag 3

Denne dag foregik i Rom hvor vi lagde for med et besøg ved Trajansøjlen. Nogle af os så den for første gang, og det var først da vi, selv om vi havde set den på billeder, opdagede hvor stor den egentlig er. Efter min mening et af Roms mest imponerende monumenter. Søjlen har et langt spiralrelief der beskriver Trajans to krige mod Dacerne i begyndelsen af 2. århundrede e.v.t. Trajan selv var oprindelig bisat inden i søjlens fod i en gylden urne, og han gik her på kanten af det tilladelige idet begravelser inden for bymurene ikke var tilladt. Så gik turen til Forum Romanum der er ret overvældende for en førstegangsbesøgende; til gengæld får man en lyntur gennem hele Romerrigets historie.

Herefter havde vi bestilt tid til en rundvisning i Neros Domus Aurea. Det var også et spændende besøg der gav indsigt i romersk arkitektur, og der var mange velbevarede kalkmalerier. Stedet er stadig under udgravning, så det bliver kun bedre år for år. Men husk en trøje - der er koldt under jorden! Dagen sluttede af med Termemuseet hvor der var indskrifter til at stille enhver lyst i den retning.

Dag 4

Sidste dag tilbragte vi formiddagen i Vatikanmuseet. Vi fik først en guidet rundvisning i en nyligt udgravet nekropol under en parkeringsplads. Der var sarkofager, urner, relieffer, mosaikker og alle andre gode sager. Herefter var der fri leg på museet. Vi så den originale Scipio-sarkofag hvor vi den første dag havde set kopien, buster og skulpturer, og de "vasofile" tilbragte en del tid i den fantastiske vasesamling.

Over middag var det tid til mausolæer; først Hadrians der ud over at være gravsted for kejseren har været brugt som fæstning af Vatikanet og i dag er museum. Herefter besøgte vi Augustus’ mausolæum på Marsmarken. I dag et lidt slidt monument hvilket kan undre lidt når men tænker på Augustus’ betydning. Man kan dog stadig fornemme storheden og forestille sig den pragt det har fremstået med da det var velholdt. Vi sluttede af med at se Augustus’ Ara Pacis der har fået sit eget lille museum i nærheden af mausolæet. Efter det var vi fyldt med input og trætte i både hoveder og ben, og vi sluttede af med endnu en glimrende middag på en lille romersk restaurant.

Alt i alt en fantastisk tur med mange indtryk og oplevelser af antikken på nærmeste hold, og hele tiden med faglige input fra to engagerede og velforberedte undervisere. Det gør stoffet nærværende og vedkommende i en grad som man ellers kun kan drømme sig til.

Kronikør og fotograf: Flemming Lindblad.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies