Menu

Fjernstudie

Syddansk Universitet tilbyder som de eneste i landet, at jura på deltid kan læses som fjernstudie. Det betyder, at du kan følge undervisningen, selvom du er geografisk placeret andre steder i landet eller verden end i Odense.

Fjernstudiet er for alle, men muligheden henvender sig især til ansøgere, der gerne vil videreuddanne sig ved siden af deres arbejde, men som ikke har mulighed for at være fysisk på universitetet de ca. 15-20 lørdage om året, som deltidsstudiet ellers kræver.

Som en yderligere målgruppe er studiet også tiltænkt folk fra Grønland, Island og Færøerne. Der har længe været en efterspørgsel efter juridiske kompetencer, især blandt offentligt ansatte i det nordatlantiske område.

Hvis du klikker her, kan du se en kort introduktionsvideo, hvor teknikken og ideerne bag fjernstudiet gennemgås


1. Mere om fjernstudie

Rent praktisk betyder fjernstudie, at du som studerende kan følge undervisningen fra hvilket som helst sted i verden, du er placeret, og på lige det tidspunkt, der passer dig.

Alle forelæsninger optages, og du kan se dem live eller downloade dem efterfølgende og se dem, når det passer dig. Der er altså tale om en fleksibel undervisningsform, hvor det er dig som studerende og ikke undervisningstidspunktet eller -stedet, der sættes i centrum.

Den nye teknik gør det ydermere muligt at deltage i gruppearbejde online samt stille spørgsmål til underviserne online. Desuden tilrettelægges diverse elektroniske læringsaktiviteter.

2. Eksamen i udlandet

Eksamen foregår som udgangspunkt ved fysisk fremmøde på Syddansk Universitet. Er du bosat uden for Danmark, er det dog muligt at tage eksamen uden at være fysisk tilstede på universitetet, såfremt du ansøger herom. Du skal være opmærksom på, at ansøgningsfristen for afholdelse af eksamen i udlandet er senest 15. oktober for vintereksamen og 15. marts for sommereksamen.

Du skal søge via SPOC

Regelsæt om afholdelse af eksamen i udlandet

3. Teknisk udstyr

Vi bruger webkonferencesystemet Adobe Connect, hvor du bl.a. har mulighed for undervejs i undervisningen at stille spørgsmål til underviseren via programmets chatfunktion. Adobe Connect kan samtidig bruges til gruppearbejde i undervisningen, opgaveløsning samt faglige diskussioner med lyd og billede. Derudover kan du oprette dine egne virtuelle møderum i Adobe Connect, hvor du kan mødes med medstuderende.

Følg med på iPad, anden tablet eller smartphone

Du har også mulighed for at følge undervisningen via webbrowseren på de fleste nyere iPads, andre tablets, iPhone og Android telefoner nyere end version 3. . Dette foregår helt uden om Adobe Connect, og du kommer til at se undervisningen på samme måde som en video på YouTube. Du kan streame undervisningen live eller gense den senere ved at streame den som VideoOnDemand. Vær dog opmærksom på, at du kun kan deltage aktivt i undervisningen og stille spørgsmål, hvis du bruger Adobe Connect via en computer.

Hvad kræves af teknisk udstyr for at kunne deltage

Undervisningen bliver ”sendt” via Internettet i HD-kvalitet 720 p med video, PowerPoints, lærerens noter på tavlen mm., så du kan følge uddannelsen – live eller tidsforskudt. Vær opmærksom på, at kvaliteten af det billede og lyd, du vil se og høre, er afhængig af dit udstyr. 

For at kunne deltage aktivt i undervisningen via Adobe Connect har du brug for:

  1. En nyere Windows- eller Mac-computer og en god internetopkobling. Vi anbefaler en opkobling på mindst 2 Mbit i download. En trådløs forbindelse kan anvendes, men det er ikke optimalt, og det kan give udfald og forsinkelser, så billed- og lydkvalitet forringes.
  2. Et headset (dvs. høretelefoner og mikrofon). Vi anbefaler et USB-headset, da det giver den bedste kvalitet. Du skal af hensyn til lyden i møderummet for andre deltagere benytte et headset. Du må altså ikke sidde og snakke og få lyd ud igennem computerens indbyggede højttalere/mikrofon.
  3. Et webcam. Du skal have et webcam, hvis du ønsker, at dine medstuderende kan se dig ved gruppearbejde. Du må gerne bruge det indbyggede webcam i din pc.
  4. At installere Adobe Connect ”add-in”. For at forberede din computer til et Adobe Connect møde, skal du installere et såkaldt Adobe Connect ”add-in” på din computer. Dette lille program giver dig mulighed for bedre at indstille din lyd samt at foretage skærmdeling. Du kan downloade dette ”add-in” til Windows eller Mac på siden Adobe Connect Downloads. Adobe Connect opgraderes inden længe til version 9. Det er derfor en god ide at hente og installere add-in'et til både version 8 og 9.
4. Undervisningen på DVD

Hvis du har dårlig eller dyr adgang til internettet, kan det måske betale sig for dig at få sendt undervisningen på DVD. Vi producerer og sender DVD’erne med posten i ugen efter lørdagsundervisningen til en postadresse, som du selv vælger herhjemme eller i udlandet. Vi sender DVD’erne til samme postadresse hele semestret. Søfolk og andre med skiftende opholdssted kan således få DVD’erne sendt til deres rederi, en bekendt eller et familiemedlem, der så kan videresende den enkelte DVD for egen regning.

Prisen for denne service er 1.225 kr. pr. semester.

Det er kun muligt at tilkøbe DVD-servicen, hvis du er indskrevet og optaget på det fag, du ønsker at købe DVD’er til.

Hvis du er interesseret i denne service, så send en mail til dvdservice@sam.sdu.dk

Bemærk undervisningen kan downloades.

5. Opstartskurser

For at være sikker på, at dit udstyr er klart og sat rigtigt op til den første undervisningsgang, har du mulighed for at deltage i et online introduktionskursus til webkonferencesystemet Adobe Connect.  

Kurset afholdes i slutningen af august måned. Der vil blive afholdt to identiske kurser, og du kan selv bestemme, hvilket af dem du ønsker af følge.  

Formålet med kurset er dels at sørge for, at du kan de basale it-tekniske ting, der kræves for at kunne følge med i fjernundervisningen og således blive tryg i at benytte programmet, og dels at give dig indsigt i programmets muligheder.   

Derudover fungerer opstartskurset også som en slags testkursus for dit udstyr, da det her vil blive opdaget, hvis dit udstyr (computer, internet, headset og webcam) ikke virker efter hensigten.  

Læs mere om kurserne her.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies