Du får viden om centrale sprogvidenskabelige, pædagogiske, og specifikke sprogpædagogiske områder, som gør dig i stand til at varetage jobbet som underviser i dansk som andetsprog for voksne.
Undervisningen foregår primært ved fremmøde og er planlagt til 1 ugentlig undervisningsgang.
Når du er færdig, har du opnået en bred viden og kompetencer, så du:
har:
- viden om opbygning af det danske sprog og sproglige metoder for lingvistisk beskrivelse
- kendskab til (andet)sprogtilegnelsesteorier samt forskellige metoder indenfor sprogtilegnelse som videnskab
- kendskab til teorier og modeller, der danner basis for undervisningsmetoder og test
- viden om, hvorledes kulturelle udtryk analyseres, fortolkes og formidles samt kendskab til forskellige teorier og metoder inden for kulturvidenskaberne
kan:
- foretage en faglig vurdering af borgeres mundtlige og skriftlige sprogbrug
- udarbejde en undervisningsplan for individer eller grupper af individer med samme eller forskellig sproglig baggrund
- gøre dig relevante pædagogiske og didaktiske overvejelser
- udføre undervisningsplaner, og rådgive andre i at støtte sprogtræningsforløb
- evaluere trænings-, eller undervisningsforløb
- kommunikere med specialister og almenkyndige om faglige problemer
- kommunikere med voksne borgere med anden baggrund end dansk om deres sproglige problemstillinger og –løsninger, herunder kommunikation hvor tolk er påkrævet
- håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i studie- eller arbejdssammenhænge
- identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer
- indgå i gruppeprojekter og organisere arbejdet i sådanne
- opsøge og bearbejde ny information i en reflekteret og målrettet proces
- selvstændigt og med en professionel tilgang indgå i et fagligt og tværfagligt samarbejde med personer inden for sundhed, pædagogik og socialrådgivning