Menu

Udviklingsområder

Fremtidigt Temaforum for Innovative publiceringsformer


Generelle sociale medier

Facebook, Youtube, Twitter, Whatsapp, Instagram, Linkedin etc. kan hjælpe forskere med at skaffe dem opmærksomhed omkring deres forskning og dermed styrke deres netværk.
Vi oplever, at både unge forskere og seniorforskere er usikre på sociale mediers potentiale.
Vi ved fra egen erfaring og fra talrige undersøgelser, at sociale medier i stigende omfang bruges til at ’markedsføre’ forskning, og at det virker. Hvordan markedsfører man sin forskning på disse medier på
forsvarlig og seriøs vis?

 

Forskerspecifikke sociale medier
Mendeley, Kudos, Research Gate, Academia.edu og mange andre såkaldte sociale medier for forskere
bejler konstant til SDU-forskere. Men hvordan adskiller disse sig fra hinanden? Hvad kan de? Hvilke skal man undgå?
Hvor opnår man den største effekt og hvordan markedsfører man sin forskning effektivt og etisk og juridisk forsvarligt?
Disse spørgsmål skal et sådant nyt temaforum kunne besvare for forskerne.

 

Fremtidigt Temaforum for Open Science

Open Science-bevægelsen er en vigtig brik i kampen mod de videnskabelige forlags businessmodel. For såvel politikere som for universitetets ledelse og for forskningsbibliotekerne er det klart og tydeligt, hvorfor denne kamp er vigtig. På de enkelte forskerkontorer kniber det med incitamenter til at engagere sig heri.
SDUB er gennem en række højt kvalificerede medarbejdere dybt engageret i Open Science og har over de sidste fire år udviklet sig til en regulær vidensbank. Under forskerservicebåndet arbejder vi på at oprette et temaforum for open science, som dels skal oplyse forskerne om Open Science, dels skal finde veje til at styrke forskernes incitamenter for deltagelse og endelig identificere ’best practices’.

 

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies