Menu

Installationsguide til Endnote PC - Ansatte

Denne guide er henvendt ansatte ved SDU. 

 

  1. For at kunne installere Endnote på en SDU-computer, skal du først tildele dig selv administratorrettigheder. Klik på pilen nederst i højre hjørne i proceslinjen. 

  2. Klik på ikonet med låsen.

  3. Du får nu tildelt administratorrettigheder i 15 min.

  4. Luk alle officeprogrammer: Word, Excel, Power Point, Outlook, etc. 

    ****************************************************************************
    Hvis du er ny EndNote-bruger, så gå til trin 8. 

    Hvis du har en ældre version af EndNote (X7 el. X8) - og/eller skal skifte computer, så læs med her:
    a) Først skal du sikre dit bibliotek ved at synkronisere det til www.Myendnoteweb.com, så du har en backup-fil hos Endnote. 
    b) Hvis du skal skifte til en ny computer, skal du gemme dit bibliotek som et "Compressed library" og flytte denne fil til den nye computer. Husk at gemme biblioteket lokalt på harddisken - ikke på delte drev som Q, M, Onedrive, etc.
    c) Derefter skal du fjerne den gamle Endnote-version. Her kan du følge trin 5-7.

    *****************************************************************************

  5. Gå til SØG nederst i venstre hjørne i proceslinjen.

  6. Find og åbn "Tilføj eller fjern programmer" i SØG.
  7. I "Tilføj eller fjern programmer": find den forældede EndNote version og fjern den.

  8. Gå til SØG nederst i venstre hjørne i proceslinjen.
  9. Søg og åbn "Software Center". 

  10. Find "EndNote X9" og installér. 

  11. Nu kan du finde EndNote X9 under dine programmer. Åbn EndNote X9 programmet og kør eventuelle opdateringer.
  12. Når EndNote åbner, vil du også se denne boks, hvor du har mulighed for at oprette en konto til EndNoteWeb-delen.  EndNote anbefaler dette, så du kan have en cloudbaseret backup, som du hele tiden synkroniserer dit bibliotek til. Følg opsætningen og husk din Endnote-kode.

  13. EndNote vil vise en grå skærm uden indhold. Det er helt korrekt. Du opretter dit EndNote-bibliotek ved at trykke File/New. Vælg et personligt navn for dit bibliotek, og gem det lokalt på din computers harddisk.  EndNote opretter automatisk en data-mappe med samme navn som dit EndNote-bibliotek. Data-mappen placeres samme sted som biblioteket.

    OBS!
    • Biblioteket og data-mappen fungerer som et par og skal være placeret samme sted lokalt på din Macs harddisk. Gem ikke filerne på delte services så som iCloud, Dropboc, OneDrive etc., da det vil ødelægge biblioteket. 
    • Biblioteket skal ikke placeres i data-mappen.
    • Det er en god idé at omdøbe både biblioteket og data-mappen til noget personligt, fx Ditnavn.enl og Ditnavn.Data. Det gør det nemmere at finde, hvis du mister det og lettere at genkende ved deling.
  14. Du kan nu åbne dit bibliotek fra den placering - eller du kan åbne det gennem programmet. 

  15. Åbn Word og tjek, at du har fået en Endnote X9-fane.  Hvis du ikke kan se Endnote X9 som fane i Word, så gør følgende:
      • Luk Word
      • Åbn programmet under "Denne pc / Windows (C:) / Programmer (x86) /Endnote
      • Kør ”Configure Endnote.exe”
      • Vælg “Configure Endnote components”
      • Vælg “Cite while you write add-in”
      • Tjek at fanen Endnote nu er synlig i Word. Hvis ikke skal du kontakte it-service for hjælp med plug-in'et.

Hvis du har brug for at benytte "Find full text-funktionen", skal du henvende dig til endnote@bib.sdu.dk for at få udleveret de links, der skal benyttes. Der er mange muligheder i Endnote, som kan gøre dit arbejde som forsker lettere. Tilmeld dig et af SDUBs Endnote-kurser eller orienter dig på Endnotes officielle training guide.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies