Menu

Installationsguide til Endnote PC - Ansatte

Denne guide er henvendt ansatte ved SDU. 

 

  1. For at kunne installere Endnote på en SDU-computer, skal du først tildele dig selv administratorrettigheder. Klik på pilen nederst i højre hjørne i proceslinjen. 


  2. Klik på ikonet med låsen.


  3. Du får nu tildelt administratorrettigheder i 15 min.


  4. Luk alle officeprogrammer: Word, Excel, Power Point, Outlook, etc. 

    ****************************************************************************
    Hvis du er ny EndNote-bruger, så gå til trin 8. 
    Hvis du har en ældre version af EndNote (X7 el. X8), skal denne først fjernes. Følg venligst trin 5-7.
    *****************************************************************************

  5. Gå til SØG nederst i venstre hjørne i proceslinjen.


  6. Find og åbn "Tilføj eller fjern programmer" i SØG.
  7. I "Tilføj eller fjern programmer": find den forældede EndNote version og fjern den.


  8. Gå til SØG nederst i venstre hjørne i proceslinjen.
  9. Søg og åbn "Software Center". 


  10. Find "EndNote X9" og installér. 


  11. Nu kan du finde EndNote X9 under dine programmer. Åbn EndNote X9 programmet og kør eventuelle opdateringer.
  12. Når EndNote åbner, vil du også se denne boks, hvor du har mulighed for at oprette en konto til EndNoteWeb-delen.  EndNote anbefaler dette, så du kan have en cloudbaseret backup, som du hele tiden synkroniserer dit bibliotek til. Følg opsætningen og husk din Endnote-kode.


  13. EndNote vil vise en grå skærm uden indhold. Det er helt korrekt. Du opretter dit EndNote-bibliotek ved at trykke File/New. Vælg et personligt navn for dit bibliotek, og gem det lokalt på din computers harddisk.  EndNote opretter automatisk en data-mappe med samme navn som dit EndNote-bibliotek. Data-mappen placeres samme sted som biblioteket.

    OBS!

    • Opret kun ét EndNote bibliotek og gem det i en mappe lokalt på din maskine. Det kan gå i stykker, hvis du gemmer det i Dropbox, iCloud, OneDrive, etc.
    • Omdøb biblioteket og data-mappen til noget mere personligt, fx: ditfornavn.enl og ditfornavn.data . Når du omdøber biblioteket, skal du omdøbe data-mappen med samme titel.
    • De to filer (bibliotek+mappe) fungerer som et par og skal altid placeres samme sted på computeren.
    • Beslut dig for hvor dit bibliotek og data-mappen skal placeres på computeren, og lad det blive dér.
  14. Du kan nu åbne dit bibliotek fra den placering - eller du kan åbne det gennem programmet. 


  15. Åbn Word og tjek, at du har fået en Endnote X9-fane.  Hvis du ikke kan se Endnote X9 som fane i Word, så gør følgende:
    • Luk Word
    • Tildel admin-rettigheder (punkt 1-3)
    • Åbn programmet under "Denne pc / Windows (C:) / Programmer (x86) /Endnote X9
    • Kør ”Configure Endnote.exe”
    • Vælg “Configure Endnote components”
    • Vælg “Cite while you write add-in”
    • Tjek at fanen Endnote X9 nu er synlig i Word
    • Nu er du klar til at bruge Endnote.

Hvis du har brug for at benytte "Find full text-funktionen", skal du henvende dig til infosal@bib.sdu.dk for at få udleveret de links, der skal benyttes. Der er mange muligheder i Endnote, som kan gøre dit arbejde som forsker lettere. Tilmeld dig et af SDUBs Endnote-kurser eller orienter dig på Endnotes officielle training guide.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies