Menu

Dyster musik, når du bliver slået hjem, højner spilleglæden

Et spil dam bliver meget sjovere, når musikken afspejler dit næste træk. Forskning viser at dynamisk musik forstærker indlevelsen i spil og computerspilsindustrien er ved at få øjnene op for lydbilledet.

Vi kender det godt. En gyserfilm uden lyd er bare ikke særlig uhyggelig. I spil sker også store dramaer. Du bliver slået hjem eller dør endda. Og hvis musikken afspejler dramaet på skærmen, så stiger spilleglæden, viser ny forskning.

- Vi satte to personer til at spille dam på computeren. Kunstig intelligens fulgte deres spil og tonede musikken efter deres næste træk. Hvis de stod over for et afgørende træk, hvor de kunne tabe spillet, så steg intensiteten i musikken, siger spildesigner og adjunkt Marco Scirea fra SDU Embodied Systems for Robotics and Learning.

Da det gammelkendte brætspil dam blev peppet op med stemningsmusik, så steg spilleglæden. I alt deltog 29 forsøgspersoner, og i efterfølgende interview svarede spillerne, at de fik en bedre og mere engagerende spiloplevelse, når musikken var dynamisk og underbyggede stemningerne i spillet.

Robot-komponist

Marco Scirea er en stor musikelsker og har udviklet robot-komponisten MetaCompose. Han har fodret den kunstige intelligens med helt basal musikviden fra klassisk vestlig musik. Regler om hvilken musik, der vækker følelser som glæde, begejstring eller frygt. Robotkomponisten følger spillets udvikling på computeren og komponerer selv musikken efter intensiteten i spillet.

- Computerspil har en tendens til at blive kedelige efter et stykke tid. Min tese er, at det er på grund af det meget monotone lydbillede. Det her er et lille studie, men det er første gang, at forskning viser, at dynamisk og følelsesbestemt musik forstærker spiloplevelsen.

Musikken forstærker stemninger, og det kunne være spændende at forske videre i, om man via musik i spil kan skabe følelser

Marco Scirea , adjunkt

For nyligt vandt Marco Scirea ”Best Paper Award” for bedste videnskabelige artikel på konferencen AudioMostly i England, og spilindustrien så småt er ved at få øjnene op for hele lydbilledets muligheder for at skabe mere intense stemninger i spil. Marco Scirea peger på Melodrive, som er en tysk startup fra 2017, som skaber original musik, som matcher det, som sker i spillet.

- Computerspil er visuelt flotte, men nu er der ved at komme fokus på, hvad et dynamisk lydbillede kan tilføre. Musikken forstærker stemninger, og det kunne være spændende at forske videre i, om man via musik i spil kan skabe følelser. Hvis man for eksempel er stresset, kan et spil med den rigtige musik så gøre dig mindre stresset?

Læs mere

Vil du gerne arbejde med spiludvikling? Så læs mere om kandidatuddannelsen til civilingeniør i Lærings- og Oplevelsesteknologi.

Mød forskeren

Marco Scirea underviser i spiludvikling på uddannelsen til civilingeniør i Lærings- og Oplevelsesteknologi. Samtidig har han har selv været med til at udvikle forskellige typer af spil. Marco Scirea har skrevet ph.d.-afhandlingen, Affective Music Generation and its Effect on Player Experience, hvor målet var, at skabe et system, hvor man kunne identificere spillerens følelsesmæssige tilstand og styrke eller manipulere den gennem brug af stemningsunderbyggende musik for at forbedre brugeroplevelsen.

Kontakt

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies