Laboratorium for Sammenhængende Uddannelse og Læring (LSUL) er et strategisk forsknings-, udviklings- og uddannelsessamarbejde mellem Det Naturvidenskabelige Fakultet ved Syddansk Universitet og professionshøjskolerne UC Lillebælt og UC Syd.
LSUL har til formål at initiere nytænkende praksisinvolverende samarbejder om forsknings-, udviklings- og uddannelsesaktiviteter, der skaber de bedste læringsmuligheder inden for matematik, naturfag og teknologi fra dagtilbud til videregående uddannelser. Visionen er at bidrage til udvikling af en mere sammenhængende undervisning i matematik, naturfagene og teknologi fra dagtilbud til videregående uddannelse.
LSUL’s medarbejdere og studerende fra de tre partnere i LSUL samarbejder med fagprofessionelle i dagtilbud og skoler i hele Region Syddanmark om at virkeliggøre missionen og skabe ny viden med udgangspunkt i praksis og med værdi for praksis. LSUL er et inkluderende initiativ, og alle aktører inden for det naturvidenskabelige uddannelsesområde er potentielle samarbejdspartnere. Som et led i vores samarbejde udbydes en særlig naturvidenskabelig profil på læreruddannelserne ved UCSyd og UCL.
LSUL har fokus på:
-
Uddannelse af kommende pædagoger, grundskolelærere og gymnasielærer. Målet er at skabe en ny model for læreruddannelser til både grund- og gymnasieskoler.
-
I første omgang er det naturvidenskab og matematik, der er omdrejningspunktet, men efterfølgende skal udviklingssamarbejdet også rette sig mod andre fagområder.
-
Kompetenceudvikling af pædagoger, grundskolelæerere og gymnasielærere. Målet er en faglig kobling mellem matematik og naturfagene, og sammenhængende didaktiske forløb fra 2 – 18 års alderen. LSUL arbejder ud fra en såkaldt laboratoriemodel.
Har du lyst til at høre mere eller er du interesseret i et samarbejde er du velkommen til at kontakte os.
Professor, mso Claus Michelsen er centerleder.