Skip to main content
DA / EN

Kombiner spiludvikling og interaktionsteknologi

Med en bachelor i spiludvikling og læringsteknologi kan du være med til at skabe fremtidens løsninger inden for computerspil og interaktive teknologier inklusive virtual- og augmented reality, metaverse og fysiske interaktive teknologier, uanset om formålet er underholdning, læring, træning eller information.

Uddannelsen kombinerer ingeniørvidenskab inden for softwareprogrammering og hardwareudvikling med interaktionsteknologi og -design, medievidenskab, læring og hardwaredesign.

Du lærer at designe og udvikle spil, webapplikationer, apps, robotter og installationer med fokus på underholdning, oplevelser, leg, læring og ikke mindst interaktion. Som studerende kommer du også på feltarbejde, hvor vil du opbygge en forståelse for samspillet mellem system, bruger og det fysiske miljø, software og hardware skal operere i.

Hvad lærer du?

Uddannelsen kombinerer ingeniørvidenskab inden for softwareprogrammering og hardwareudvikling med læring, interaktionsdesign og medievidenskab. Du får kompetencer inden for spildesign, -programmering og -grafik, virtuel og augmented reality, læringsprogrammer, hardware og opbygning af fysiske prototyper, robotter til leg og læring, interaktionsdesign, udvikling af webapplikationer og meget andet.

Du lærer at designe og udvikle spil, robotteknologi, medialogi, hjemmesider og apps med fokus på leg, læring, oplevelse og interaktion.

På uddannelsen er der fokus på design og udvikling af virtuelle og fysiske digitale produkter, med udgangspunkt i brugerens behov. Du får en forståelse for, hvordan spil, leg og læring fungerer i den kulturelle sammenhæng, de indgår i, og hvordan man gennem teknologien taler effektivt med brugeren. Du kan fx være med til at udvikle fremtidens computerspil, lave virtual reality applikationer, designe fremtidens metaverse-applikationer eller læringsrobotter.

Hvordan er studiet opbygget?

Uddannelsen består af en kombination af teorikurser, praktiske kurser og projektarbejde. Hvert semester er baseret på et hovedtema, som bliver udgangspunktet for semestrets teori- og projektarbejde.

En stor del af undervisningstiden på de fire første semestre er afsat til projekter, hvor du sammen med andre studerende bruger teorien og praksis til at udvikle prototyper til f.eks. et computerspil, en AR trænings applikation eller et interaktivt fysisk interface til et informationssystem.
På første semester er hovedemnerne programudvikling og spil. Andet semester er der fokus på narrative spil. På tredje semester er hovedtemaet læring. Fjerde semester har fokus på spilbaseret læring. På femte semester er der fokus på virtual reality, samt iværksætteri og innovation, og du arbejder sammen med medstuderende fra andre studieretninger. Sjette semester skriver du dit bachelorprojekt, hvor du samler din viden fra de tidligere semestre.

Som studerende kommer du også på feltarbejde i brugernes rette miljø, hvor du undersøger deres behov, får gode ideer og afprøver produkterne.
Læs mere om uddannelsens opbygning, fag og studieordning.

Kandidatuddannelse

Bacheloruddannelsen varer tre år, hvorefter du kan fortsætte på den 2-årige kandidatuddannelse Software Engineering, f.eks. med specialisering i computerspil, for at blive civilingeniør.
Læs mere om kandidatuddannelsen i Software Engineering.

Hvad kan jeg blive?

Civilingeniører indenfor spiludvikling og læringsteknologi arbejder indenfor en bred vifte af sektorer, ikke mindst den kreative industri, interaktionsteknologi og softwaresektoren. Med sin basis is softwareudvikling, spil, læring og hardware klæder uddannelsen dig på til en række roller på tværs af udvikling, design og management, f.eks. udvikler (udviklingsingeniør) på tværs af platforme, systemdesigner og projektansvarlig.

Uddannelsen giver et unikt indblik i den kreative industri med fokus på spil, software og interaktionsteknologi. Du kan f.eks. blive en del af den globale spilindustri, den bredere kreative sektor og være med til at udvikle applikationer på tværs af underholdning, uddannelse og simulering. Du vil kunne arbejde med installationer af fysiske interaktive oplevelser på tværs af underholdningsindustrien, museer, sport og andre områder. På læringsområdet kan du arbejde med it-baserede løsninger. Du kan også forsætte med en 3-årig forskeruddannelse, som fører frem til en ph.d.-grad.
Læs mere om karrieremuligheder her.

Derfor skal du læse...

  • Du lærer at designe og udvikle spil, robotter, interaktionsteknologi, apps, AR/VR-applikationer, metaverse-fokuserede applikationer og apps med fokus på leg, læring, oplevelse og interaktion
  • Du er med til at skabe fremtidens løsninger inden for computerspil og interaktionsteknologi
  • Du lærer at udvikle innovative software og hardware løsninger indenfor bl.a. game development, Creative Industries og laeringsteknologi

Mød Trine, der læser spiludvikling og læringsteknologi

Stemningen som ingeniørstuderende i Odense