Menu

Små børn skal lære at programmere

Børn er storforbrugere af teknologi, men samtidig er de tekniske analfabeter. Det skal en lille hvid robot på hjul ændre på.

Af Birgitte Dalgaard, bird@tek.sdu.dk, 02-06-2016 

Børn bruger mange timer med en IPad i skødet. Ser sjove videoklip på YouTube eller tager et spil Subway Surfers. Men nu skal børnene ikke kun være passive forbrugere.

To ingeniørstuderende fra SDU har udviklet en lille robot, som skal lære små børn at programmere.

En lille hvid robot på hjul med store lysende øjne kører over røde, grønne, blå og gule brikker på bordet. Brikkerne indeholder hver en kode. Det kan være koden: Kør lige ud! Eller: Drej til højre!

- Børn er storforbrugere af teknologi, men de kan ikke skabe teknologi. De er tekniske analfabeter, som blot lader sig underholde. Programmering svarer i dag til at kunne læse og skrive. Vi er i den digitale tidsalder, hvor det er nøglekompetencer, siger studerende Daniel Friis Lindegaard.

Væk fra computeren

Når den lille robot ruller over brikkerne, bliver den programmeret og kan køre ruten igen. Børnene kan ændre brikkernes placering og dermed kode robotten til at køre en anden rute.

- Det kan virke banalt, men det er programmering i børnehøjde. Programmeringen tages ud af computeren og ned på bordet. De fysiske brikker virker ikke fremmede, som tal på en skærm. På den simple måde lærer børnene koblingen mellem kode og robot, viser Daniel Friis Lindegaard.

Sammen med sin studiekammerat Tommy Schou Lund Otzen har Daniel udviklet Kubo Robot.

Under deres uddannelse til civilingeniør i Lærings- og Oplevelsesteknologi faldt de over behovet for et simplet værktøj, hvor indskolingsbørn kan lege sig ind i computernes sprog.

 

Programmering i folkeskolen

IT-Branchen har længe råbt op om, at det er vigtigt, at børn tidligt lærer det 21. århundredes sprog. Og ifølge Undervisningsministeriets Forenklede Fælles Mål, som specificerer hvad skoleelever skal lære, blev programmering en del af undervisningen i matematik fra 2015.

Kubo Robot taler direkte ind i et aktuelt behov for et programmerings-værktøj, som er designet til skolebordet.

Og går alting efter planen, står de snart med et færdigt produkt, som med en investering på omkring en halv million kroner kan sættes i produktion.

- Kubo har været testet på Odense Friskole, og vi fik mange positive tilbagemeldinger. Det samme har vi fået, når vi har besøgt forskellige messer. Lærere har været vilde med vores robot, fordi de mangler et simplet programmeringsværktøj til indskolingen, som passer ind i den almindelige undervisning, forklarer Daniel Friis Lindegaard og fortsætter:

- Vi har allerede mange ideer til, hvordan vi kan videreudvikle Kubo Robot. Der er et hav af muligheder for at kombinere læring, leg og programmering. For eksempel kan vi sætte musik til brikkerne, så eleverne kan programmere en melodi. Eller man kan programmere robotten til at udregne komplicerede regnestykker. Kun fantasien sætter grænser.

 

Tilbage til aktuelt
Læs Lærings- og Oplevelsesteknologi

Se uddannelsen

Læs det nyeste nummer af Ny Viden

SDU’s magasin om forskning

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

Acceptér cookies