Menu

Forretningsudvikling virker: Planlægning alene spænder ben for indtjening

Forretningsudvikling er mere end et buzz word. Når det praktiseres korrekt, giver det udslag på virksomhedernes bundlinje, viser ny undersøgelse. Men en masse planlægning har imidlertid ikke så meget at sige, hvis der ikke følger handling med. Og tit bliver støtten til implementeringen skubbet i baggrunden, når de gode ideer skal sættes i søen.

Virksomheder går glip af planlagte vækstmuligheder, fordi de ikke investerer nok tid i at få dem implementeret.

Det er meldingen fra 73 direktører for såkaldte vækstvirksomheder i en undersøgelse, som lektor Hans Eibe Sørensen fra Syddansk Universitet har gennemført.

Kun 12,5 procent af direktørerne bruger altid forretningsplaner og konkrete analyser, før de beslutter sig for at implementere nye initiativer.

- Alle direktørerne peger på, at forretningsudvikling bonner ud på bundlinjen og øger virksomhedernes markedsandele, omsætning og indtjening. Men overraskende nok viser det sig, at øget planlægning ikke spiller direkte ind på virksomhedernes performance. Uanset om en virksomhed klarer sig godt eller dårligt, så fylder planlægning rigtig meget i virksomhederne – og forretningsudvikling eller mangel på samme gør forskellen, siger Hans Eibe Sørensen, der er lektor ved Institut for Marketing & Management på Syddansk Universitet.

En masse planlægning har imidlertid ikke så meget at sige, hvis der ikke følger handling med. Og tit bliver støtten til implementeringen skubbet i baggrunden, når de gode ideer skal sættes i søen.

- Direktørerne klager over to forhold. De efterlyser information om kvalificeret planlægning og oplever også, at implementeringen af forretningsideerne ikke altid går efter planen. Problemet er typisk, at de medarbejdere, som udvikler og forbereder nye ideer og tiltag, sjældent er med til at implementere dem, siger SDU-forskeren.

Derfor bør de medarbejdere, der forbereder de endelige ideer som minimum understøtte implementeringsfasen, hvis planlægningen skal have en positiv effekt.

Hør alle forskerens pointer i videoen ovenfor.

LÆS OGSÅ: En længere version af denne artikel findes på på Videnskab.dk

 

Tre gode råd om forretningsudvikling i vækstvirksomheder

  1. Gå bag om begrebet og forstå de unikke aktiviteter i forretningsudvikling.
  2. Kommuniker med kolleger på tværs af faggrupper, så alle har den fornødne viden om, hvad planen er.
  3. Følg ideerne til dørs, idet en masse planlægning kun har værdi, når forretningsudvikleren - med det samlede overblik - sørger for at coache de kolleger, der skal føre ideerne ud i livet.

Vækstvirksomheder har en årlig vækst på 20 procent i antallet af medarbejdere og har i denne undersøgelse op til 250 medarbejdere.

 

Tilbage til aktuelt

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

Acceptér cookies