Menu

2007 – Professor Gøsta Esping-Andersen

Kan den sociale arv brydes? Det spørgsmål stillede professor Gøsta Esping-Andersen i titlen på årets HCA-forelæsning. Foran flere end 400 fremmødte tilhørere gav han den 8. november sit eget bud på Syddansk Universitet.
Helt centralt i hans forskning og synspunkter er det, at samfundet – hvis det ønsker at give børn lige vilkår - må bruge sine ressourcer på børn, inden de når skolealderen. Det er nemlig i de første seks leveår, at barnet lægger grunden til dets evne til at forstå og lære nyt. Professorens beregninger viser oven i købet, at det kan betale sig at poste penge i børn fra de mest socialt belastede familier. Samfundet kan få en gevinst på helt op til 13 gange indsatsen igen.

Gøsta Esping-Andersen betragtes som Danmarks mest anerkendte samfundsforsker. Han har i mere end 30 år beskæftiget sig med velfærdsstaten. Han er født i 1947 og er cand.scient. fra Københavns Universitet i 1973. I 1978 blev han ph.d. i sociologi fra University of Wisconsin-Madison.
Siden hen har han forsket og undervist på universiteter overalt i verden, blandt andet på Harvard University. Han blev i 2000 ansat på Universitat Pompeu Fabra i Barcelona, hvor han i skrivende stund stadig slår sine folder som professor i sociologi.
Han har gennem årene udgivet en lang række internationale artikler og et par håndfulde bøger, heriblandt den indflydelsesrige The Three Worlds of Welfare i 1990.





Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

Acceptér cookies