Skip to main content
DA / EN

Bryggerier hjælper hinanden med at udvikle forretningen

Selvom virksomheder umiddelbart er konkurrenter, kan det godt betale sig at stå sammen som branche, som 16 fynske bryggerier har gjort. Det handler om at fremme sektoren for at konkurrere i et marked uden grænser, viser forskningsprojektet 'Den Glokale Virksomhed'.

De færreste små virksomheder har kapacitet til at udvikle deres forretning fra a-z. Men hvis de vælger at samarbejde, kan de både skabe fælles ressourcer og vækst, uden at de skal udvide deres virksomhed. Sådan lyder det fra Dannie Kjeldgaard, professor ved Institut for Marketing & Management.

 I de sidste to år har han og kollegaer fulgt, hvordan den øvelse er gået for 16 bryggerier på Fyn, såsom Midtfyns Bryghus og Ørbæk Bryggeri. Og det har virket så godt, at erfaringerne kan gavne virksomheder i andre brancher.

Produktinnovation er ikke nok

Ølbryggere er ildsjæle omkring håndværket og produktionen. De er eksemplariske for den mentalitet, der præger små producenter, og for det marked de skal navigere i.

- Markedet er drevet af produktinnovation, og mikrobryggerierne er smadderdygtige til at lave nye produkter. Men i Danmark udvikles der næsten to øl hver dag, så i stedet var det oplagt at bruge nogle af de ressourcer på at innovere forretningen og markedsføringen, siger Dannie Kjeldgaard.

Projektet har vist, at det i nogle sammenhænge er en god idé at samarbejde om innovation. F.eks. for at styrke det fynske brand uden for Fyn ved at deles om en fadølshane, eller for at tage kampen op mod øl-produktets virkelige konkurrent - vinen.

Øl og mad

I Danmark foregår en stor del af ølsalget igennem restaurationsbranchen, og en udfordring er, hvordan forbrugerne kan blive bedre til at drikke øl fremfor vin til maden.

- Danske forbrugere har sjældent kompetencen til at sammensætte øl og mad, og det har kokke og tjenere heller ikke nødvendigvis, fordi de er meget inspireret af middelhavskøkkenet. Det er derfor et spørgsmål om at finde innovative måder at nå forbrugerne på, lyder det fra Dannie Kjeldgaard.

Bryggerierne har bl.a. forsøgt sig med etiketter på specialøl, som angiver, hvilke retter øllet passer til. Men det har ikke været nok til at flytte forbrugernes syn på øl i forhold til mad.
Derfor er et andet initiativ en ny øl-sommelier-uddannelse for kokke og tjenere på Kold College. Bryggerierne håber dermed, at øllet kan få en mere fremtrædende plads i madlavningen og på spisebordet.

Diversitet som fælles styrke

Når det er så god en idé at stå sammen som branche, kan det føres tilbage til globaliseringen. Mikrobryggeriernes succes skyldes både en stigende efterspørgsel på autentiske, lokale varer, men også at forbrugerne er loyale over for sektoren, men ikke over for det enkelte bryggeri.

- Forbrugerne vil ikke bare have en god smagsoplevelse, de vil hele tiden prøve noget nyt. Derfor er det i alles interesse at sikre en diversitet i produktionskulturen for at fremme salget og sektoren. Det betyder også, at branchens omdømme vil lide et knæk, hvis kvaliteten svigter hos en eller to af producenterne, siger SDU-professoren.

Og det har faktisk fået Albani til at hjælpe mikrobryggerierne, der kan få analyseret deres produkter fire gange årligt i Albanis laboratorie.

Dannie Kjeldgaard mener, at mikrobryggerierne har gode grunde til at fortsætte samarbejdet. Mange af bryggerierne har aldrig overvejet at komme ind på eksportmarkedet, men det vil også være noget, de kan satse på i fællesskab.

Redaktionen afsluttet: 12.01.2015