Snart kan din egen læge vurdere din risiko for leversygdom

Det er lykkedes et internationalt forskersamarbejde med dansk islæt at udvikle et billigt blodprøveværktøj, som nøjagtigt forudser risikoen for alvorlig leversygdom.

Forskere på Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet er med i et stort internationalt studie, som har ført til udviklingen af værktøjet LiverRisk score.

Det vil give praktiserende læger mulighed for simpelt og billigt at forudse, hvilke patienter, der er i risiko for at udvikle alvorlig leversygdom.

Studiet er publiceret i det førende medicinske tidsskrift The Lancet.

Hvem får skrumpelever?

Det nye værktøj, LiverRisk scoren, forudser med hidtil uset nøjagtighed hvilke personer der er i risiko for at udvikle svær leversygdom i form af skrumpelever. Og siden LiverRisk scoren er baseret på blot alder, køn og seks almindelige blodprøver, kan den måles hos alle praktiserende læger.

Dette er i modsætning til de eksisterende muligheder som for eksempel scanning for leverstivhed eller en vævsprøve af leveren, der kræver uddannet personale og dyrt apparatur.

-LiverRisk scoren udvider for første gang praktiserende lægers redskabskasse med muligheden for at give personer det ’bedste bud’ på risikoen for at udvikle leversygdom indenfor 5 og 10 år, ligesom man i årevis har kunnet indenfor hjerte-kar-sygdom. Det er et fantastisk vigtigt fremskridt for personer i risiko for skrumpelever, hvis sygdom desværre i dagens Danmark alt for ofte bliver opdaget for sent. Fortæller professor Maja Thiele fra Center for Leverforskning på Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet.

Ændret livsstil gør en forskel

Et enkelt besøg hos egen læge kan altså gøre en væsentlig forskel for patientens helbred fremover.

Ifølge Maja Thiele giver det den enkelte person helt nye muligheder for selv at tage affære, mens tid er.

-Med risikovurderingen fra LiverRisk kan den enkelte ændre på risikofaktorer så som overvægt, blodsukker og alkohol, og dermed mindske sin risiko for at blive syg og dø af for eksempel skrumpelever, siger hun. Leveren er et så herligt tilgivende organ, at hvis man får stoppet leverskade i tide, inden udvikling af skrumpelever eller leverkræft, så kan man leve lige så længe som personer uden leverskade.

Svært at opdage leversygdom

Aleksander Krag, leder af Center for Leverforskning på Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet, har gennem mange års forskning arbejdet for bedre og mere effektiv behandling af leversygdom. Han ser det nye redskab som et stort gennembrud.

-Skade på leveren giver arvæv, som efter årtiers forværring kan resultere i skrumpelever. Problemet er, at forværringen sker helt uden at give symptomer, og uden at de almindelige leverblodprøver opdager det. Når først man får symptomer på skrumpelever er prognosen som hos en patient med kræft i spredning, fortæller Aleksander Krag.

-Mit håb er, at det kan revolutionere mulighederne for undersøgelse og behandling af personer i risiko for skade på leveren, og dermed i sidste ende redde liv, siger Aleksander Krag.

Om Studiet

Maja Thiele har medvirket til studiet sammen med professor og centerleder Aleksander Krag og professor i patologi Sönke Detlefsen, begge fra Syddansk Universitet og Odense Universitetshospital.

Forskerne udnyttede to store europæiske forskningsstudier med mere end 14.000 deltagere til at udvikle værktøjet. De sammenlignede almindelige blodprøver med målinger af deltagernes leverstivhed, som er et nøjagtigt udtryk for graden af skade i leveren. Derefter afprøvede de om værktøjet kunne forudse udvikling af svær, behandlingskrævende leversygdom hos mere end 400.000 personer, der alle var fulgt i gennemsnitligt 12 år fra The UK Biobank. Det kunne det.

Forskningssamarbejdet er del af det store LiverScreenprojekt, et EU-finansieret Europæisk forskningssamarbejdet koordineret af Dr Pere Ginès fra University of Barcelona, Spanien. Projektdeltagere tæller 43 hospitaler og forskningscentre i Spanien, Danmark, Frankrig, Holland, England, Tyskland, Italien og Kroatien. Sundhedsprofessionelle samt eksperter inden for økonomi, statistik og kvalitetskontrol er alle involveret i projektets arbejde.

LiverScreen-projektet (Screening for leverskade - populationsbaseret undersøgelse på tværs af europæiske lande) finansieres af Den Europæiske Unions Horizon 2020-program.

Skrumpelever er en af de førende årsager til død på verdensplan og den næstvigtigste årsag til tabte leveår i Europa. Det kan medføre hepatocellulært karcinom, den mest almindelige type leverkræft, og de to sygdomme forårsager tilsammen to millioner dødsfald globalt hvert år.

Mød forskeren

Maja Thiele er professor ved Center for Leverforskning på OUh og SDU.

Mød forskeren

Aleksander Krag er leder ved Center for Leverforskning på OUH og SDU.

Redaktionen afsluttet: 22.08.2023