Fordelene ved at bruge eye-tracking som metode i organisationsforskning

Ny forskning fra SDU-professor Martin Meißner, undersøger brugen og potentialet for eye-tracking inden for organisatorisk videnskab. Martin diskuterer sammen med Josua Oll (Hamborg-universitet), hvordan eye-tracking kan bidrage til områder inden for organisatorisk videnskab, såsom strategisk ledelse og menneskelige ressourcer.

Eye tracking enheder anvendes ofte som et forskningsværktøj inden for discipliner såsom psykologi og marketing for bedre at forstå, for eksempel forbrugeradfærd. Teknologien benyttes dog sjældent i organisatorisk forskning. Martin og Josua diskuterer spørgsmålet om, hvordan forskning i eye-tracking kan fremme området for organisatorisk videnskab.

Du kan læse artiklen på den engelske side

Mød forskeren

Martin Meißner er lektor i marketing og innovation på Institut for Sociologi, Miljø og Erhvervsøkonomi og adjunk. lektor ved Monash University (Australien). Hans forskning fokuserer på forståelse af opmærksomhedsprocesser ved hjælp af øjensporing. Han har udgivet i tidsskrifter som Journal of Marketing Research.

Se Martins SDU-profil her

Mød forskeren

Josua Oll er ph.d.-studerende og forskningsassistent hos the Chair of Capital Markets and Management ved universitetet i Hamborg. I sommeren 2017 var han en gæstelærer ved Syddansk Universitets Markets, Organisation og Behavior (MOB). Han har udgivet i tidsskrifter som Business & Society og Organization & Environment.

Redaktionen afsluttet: 22.03.2019