Målet for dette projekt er at udvikle fordybende VR laboratoriesimulationer med integrerede uddannelsesmæssige målingsmodeller og adaptive funktioner, der signifikant forøger læringsudbyttet i medicinske uddannelser. Ved at anvende det nyeste indenfor Item Response Theory (IRT), Computerized Adaptive Testing (CAT) og fordybende VR simulationsteknologi med matematisk modellering, er målet at skabe et nyt afsæt for virtuelle adaptive læringsværktøjer. Den videnskabelige idé bag dette projekt er at optimere individualiserede læringsmuligheder for medicinske studerende på universitetsniveau ved at anvende den nyeste viden indenfor avanceret simulation af medicinske laboratorieprocedure, uddannelsesmæssige målinger, adaptive tests og funktionalitet, og indholdsviden i medicin og medicinske uddannelser.
- Bonde M. T., Makransky, G., Wandall, J., Larsen. M. V., Morsing M., Jarmer H., Sommer M. O. (2014). Improving Biotechnology Education through Simulations and Games. Nature Biotechnology. 32: 7, 694-697.
- Makransky, G., Bonde, M. T., Wulff, J. S. G., Wandall, J., Hood, M., Creed, P. A., Bache, I., Silahtaroglu, A., Nørremølle, A., (2016). Simulation based Virtual Learning Environment in Medical Genetics Counseling: An example of Bridging the Gap between Theory and Practice in Medical Education. BMC Medical Education.
- Makransky, G., Thisgaard M. W., Gadegaard, H. (2016). Virtual Simulations as Preparation for Lab Exercises: Assessing Learning of Key Laboratory Skills in Microbiology and Improvement of Essential Non-Cognitive Skills. Plos One.
Projektleder
Guido Makransky, Associate professorAnsatte på projektet:
Julie Wulff, Ph.D-student.
Projektpartnere:
- Labster
- Anne Nørremølle, Institut for Cellulær og Molekylær Medicin, Københavns Universitet
- Søren Ehlers, Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Projektet finansieres af:
- Innovationsfonden Danmark (j.nr. 124-2014-1).