Menu

Inspiration og ressourceeksempler

I Filosofi i skolen arbejder vi med filosofiske aktiviteter for grupper af skolebørn. De emner, man her kan arbejde med, spænder bredt og kan måske bedst beskrives som alt det man ikke kan finde svar på ved at slå op i et leksikon. For eksempel: Hvordan deler man på en retfærdig måde? Skal man altid sige sandheden? Hvornår vælger man frit hvad man vil? Hvad er tal? Hvad ville du gøre hvis du var usynlig?

En session med Filosofi med børn tager typisk udgangspunkt i en stimulus som kan være en historie, der bliver fortalt, en bog der bliver læst op, en genstand der præsenteres eller andet som kan bruges som udgangspunkt for at stille et spørgsmål, der kan få diskussionerne i gang. Underviseren faciliterer, men deltager ikke selv i diskussionen som er styret af regler for hvornår og hvordan man må tale.

Her er nogle eksempler på, hvordan man i praksis kan afholde filosofiske sessioner med børn:

Fra Center for Philosophy for Children, University of Washington, Seattle:
http://depts.washington.edu/nwcenter/resources/lesson-plans/

Fra Teaching Children Philosophy:
https://www.teachingchildrenphilosophy.org/

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

Acceptér cookies