Menu

Filosofi med (skole)børn

Hvad er Filosofi med børn?
Filosofi med børn er en samlebetegnelse for forskellige samtaleformer, hvor børn gennem gruppeaktiviteter udvikler deres evner til filosofisk samtale og derved træner både sociale færdigheder og tænkeevne. Ofte tager aktiviteterne udgangspunkt i en historie der rummer ideer eller værdier som kan vendes og drejes filosofisk. Børnene skal altså ikke lære om filosofi, men lære gennem filosofiske aktiviteter. Der er således ikke tale om at undervise dem i bestemte teorier, positioner eller filosoffer, men i stedet igennem filosofiske diskussioner at arbejde med børnenes nysgerrighed, øge deres evne til at reflektere og give dem redskaber til at diskutere på en konstruktiv måde. I flere andre lande er Filosofi med børn et felt med stor (og voksende) udbredelse både som praksis (fx i skoler) og som forskningsområde.

Hvorfor Filosofi med børn?
International forskning tyder på at Filosofi med børn forbedrer børns kognitive, sproglige og matematiske evner, fordi det gør dem bedre til at se synspunkter fra flere perspektiver, styrker evnen og modet til at argumentere for og imod et synspunkt og til at diskutere konstruktivt samtidig med at de giver plads til samtalepartnerne og deres synspunkter. Nogle mener i forlængelse af dette, at Filosofi med børn kan fremme børns sociale færdigheder.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

Acceptér cookies