Menu

Hvordan et projekt om vakuumtoiletter blev det sjoveste og mest lærerige

Af Martin Suhr, Heiðar Benediktsson, Friðrik Ingi Oskarsson, Mads Rasmussen og Jonas Petersen 

I løbet af uddannelsen diplomingeniør i Maskinteknik på SDU er der hvert semester et projekt med et nyt fokus, som gør det muligt for den studerende at bruge sin viden fra undervisningen i praksis. Der er hovedemner for hvert semester, og det er muligt at samarbejde med virksomheder omkring projektet.

Til vores 2. semesterprojekt, der omhandler ”tunge løft”, samarbejdede vi med virksomheden Semvac A/S, der producerer vakuumtoiletter til tog.

Opgaven fra Semvac lød på at redesigne en af deres arbejdsstationer, så den blev mere effektiv og arbejdsmiljøvenlig. Vi fik snakket med deres medarbejdere og produktionschefen omkring håndtering og konstruktion af produktet. Introduktion til prisniveau og hvor mange toiletter, der skulle produceres per dag.

Vi blev taget seriøst
Gennem hele forløbet følte vi, at vi blev taget seriøst, og at vores begrænsede viden som 2. semesterstuderende kunne bruges til noget. Det gjorde en kæmpe forskel, at vores projekt fik en anden modtager end en underviser der læste rapporten, skrev kommentarer, og så videre til den næste rapport.

Ingeniørstuderende elsker at se det praktiske i det, man laver, og det er ofte kun muligt, når der en virksomhed, som sætter krav og rammer for projektet. Gennem projektets forskellige faser fra idé over koncept til konstruktion var Semvac klar til at sparre med os.

Vi fik lov til at præsentere vores ideer foran virkelige produktpaneler og argumentere for de ideer, vi mente var bedst, mens vi skulle lytte til brugerne af produktet, og tage deres synspunkter med i processen.

Unikke ahaoplevelser
Vi kan ikke sætte ord på hvor mange ahaoplevelser, det gav. Hvor mange små noter vi skrev bag øret. Hele projektet gav os en enorm viden, som egentlig ikke stod i vores pensum, men som er super relevant, når vi bliver færdige.

Når vi nu sidder her på 4. semester og tænker tilbage, så kommer der stadig ideer til, hvordan vi skulle have gjort visse ting bedre. Vi sidder med et indblik i, hvad det vil sige at være en færdiguddannet ingeniør.

Semvac sidder med 4 måneders friske ideer, koncepter, ny viden og markedsføring til kommende dimittender. Alt for den nette sum af en smule engagement og tilrettelæggelse af projektet.

Vi er absolut sikre på, at det er i alles bedste interesse, at der er så meget samarbejde mellem virksomheder, universitetet og studerende som muligt. Det giver bedre rustede dimittender og bedre ingeniører på den lange bane.

Fakta om diplomingeniør i Maskinteknik:
Uddannelsen tager 3½ år (inkl. praktik i en virksomhed). Uddannelsen består af en kombination af teorikurser og praktisk projektarbejde. Straks fra studiestart bliver de studerende del af en projektgruppe, hvor de arbejder med projekter, som ofte tager afsæt i problemstillinger hentet fra virksomheder.

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen.  Læs mere om cookies

Acceptér cookies