Tillid er olien i samfundets motor

Tillid er et grundvilkår i det danske samfund, hvor det er en vigtig ressource i såvel erhvervslivet som civilsamfundet. I en kronik giver Gunnar Lind Haase Svendsen, professor ved Center for Landdistriktsforskning, en række eksempler på, hvordan tillid "smører" samfundslivet.

"Internationale undersøgelser viser således, at i ”tillidslandet” Danmark har 3 ud af 4 borgere generelt tillid til andre mennesker, ligesom den institutionelle tillid er tårnhøj.  Kun Sverige og Norge kan måle sig med os i den henseende.

Set i det perspektiv bliver naturressourcer, samfundsøkonomi, gode samfundsinstitutioner og viden vigtige aktiver for et samfund. Men intet kan imidlertid fungere uden samfundets ”smøremiddel”: Tillid. Hvis vi ikke kan stole på hinanden og samfundsinstitutionerne, så brænder samfundsmotoren sammen. Tillid er derfor noget, der angår os alle."

Læs hele kronikken Tillid er olien i samfundet motor (Fyens Stiftstidende, Business Fyn, 29. januar 2017, www.fyens.dk).

Mød forskeren

Gunnar Lind Haase Svendsen er professor ved Center for Landdistriktsforskning på SDU.

Gunnars forskerprofil

Redaktionen afsluttet: 30.01.2017