Store aktører inden for forskning, politik og erhvervslivet diskuterede Europas problemer

Mandag den 31. oktober mødtes ledende beslutningstagere og eksperter på Syddansk Universitet for at diskutere årsager til og løsninger på de udfordringer, Europa i øjeblikket står overfor. Det skete på en stor konference, som Det Samfundsvidenskabelige Fakultet stod bag i anledning af universitetets 50-års jubilæum.

Hvad er egentlig det største problem i Europa lige nu? Hvordan kunne Brexit ende med at blive en realitet? Og hvordan får vi solgt det europæiske projekt til borgerne på en måde, så det ikke sker igen?

Den 31. oktober stod Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet bag konferencen ’The Problem of Europe’, som skulle danne rammen for en diskussion om, hvordan Europa bedst bevæger sig videre efter flygtningekrisen og Storbritanniens farvel til EU, Brexit.

I gæstepanelet var blandt andet erhvervskvinden Stine Bosse, der var mødt op med det klare budskab, at de danske politikere har ansvaret for mange borgeres manglende indsigt i EU.

- Det største problem i Europa lige nu er, at der er meget lidt kobling mellem det der foregår politisk på nationalt plan, og det der foregår på europæisk plan. Den store forsømmelse ligger altså hos nationale politikere, som, når man for eksempel laver en 2020-plan, har ansvar for at fortælle, hvordan politikken kobles til en europæisk sammenhæng. Medierne spiller en rolle, men hvis ikke politikerne i højere grad taler om den europæiske union, så kan medierne ikke fange det, siger hun.

Hun var en ud af seks aktører, der repræsenterede erhvervsliv, politiske areaner og forskning i konferencens gæstepanel. Først og fremmest var der besøg af Benjamin Harris, som er økonomisk rådgiver for den amerikanske vicepræsident Joe Biden samt professor Dani Rodrik fra Harvard University’s Kennedy School of Government, der i sin keynote tale adresserede globalisering og dens påvirkning på Europa og verdensøkonomien. De danske universiteter var repræsenteret ved professor Søren Askegaard fra SDU og professor emeritus Uffe Østergaard fra CBS. Sidst, men ikke mindst, kunne den tidligere EU-kommissær Connie Hedegaard bidrage med mange års politisk erfaring.

Benjamin Harris, som er økonomisk rådgiver for den amerikanske vicepræsident, talte i sit inputstatement om, hvordan USA og Europa hver især havde håndteret finanskrisen.

Fortællingen om EU
I panelet var der bred enighed om, at en af årsagerne til EU’s problemer er den ofte negative fortælling om unionen, som borgerne har taget til sig.

- I den serie af udfordringer, som Europa står overfor, og som Danmark står overfor, er det vigtigt at diskutere, hvad vi skal blive bedre til, hvad vi skal have mere af, og hvordan vi skal fylde den europæiske fortælling anderledes ud. Jeg synes, at diskussionerne og debatten vidner om, at der faktisk er et stort engagement, og at der er enormt mange mennesker, som gerne vil forstå det her og gerne vil diskutere det, siger Stine Bosse.

Konferencen bestod af to paneldebatter, hvorefter deltagerne fordelte sig på fire forskellige roundtables, der handlede om flygtningekrisen, erhvervslivet, velfærdsmodeller og den europæiske fællesskabsfølelse. Her gik debatten løs mellem over 180 deltagere fra forskningsmiljøer, politiske arenaer og danske og internationale virksomheder.

Konferencen bestod af i alt fire roundtables om blandt andet flygtningekrisen og den europæiske fællesskabsfølelse som her bliver diskuteret af forskere fra både SDU, KU og Cass Business School i London.

Forskellige perspektiver i fokus
En af deltagerne var Gunnar Lind Haase Svendsen, som er professor ved Institut for Miljø- og Erhvervsøkonomi på Syddansk Universitet. Han havde valgt at deltage for at blive klogere på, hvad der rører sig i Europa lige nu.

- Jeg ville gerne have adresseret nogle af de problemer, der opstår, og finde bud på løsninger. Jeg synes, at man ser et tydeligt clash mellem økonomer og politikere, som har fingrene helt nede i bolledejen, og det er rigtigt spændende, fortæller han.

Han bliver bakket op af ph.d.-studerende ved Roskilde Universitet Anne Ingemann Johansen, der kan bruge sin tilegnede viden fra konferencen til forskning om EU’s håndtering af flygtningekrisen.

- Det er spændende, at der er så mange forskellige perspektiver, som for eksempel Connie Hedegaards politiske perspektiv, samtidig med at der også er økonomiske indspark, mener hun.

Selvom dagen langt fra endte med en samlet konklusion, var der enighed om, at fremtidens Europa er afhængig af debatter som dem, der blev taget op på SDU-konferencen. I hvert fald, hvis de europæiske lande skal blive ved at stå sammen.

- Hvis man vil en verden, som fortsat er fredelig, og som fortsat er fyldt med frihed, demokrati og menneskerettigheder, og det vil sådan en som jeg - jeg vil gerne give det videre til mine børn og børnebørn - så er vi nødt til at arbejde sammen. Jeg tror, Brexit vil vise, at englænderne kommer i store vanskeligheder. De bliver nødt til at finde nogle nye venner, og så kan det godt være, at de på et tidspunkt kommer til at kramme sådan en som Putin, siger Stine Bosse.

FAKTA
’The Problem of Europe’ var det første arrangement arrangeret af SDU's Academy for Societal Change - Det Samfundsvidenskabelige Fakultets nye platform, der har til formål at højne dets forskningsstemme i den offentlige debat. Konferencen markerede samtidig Syddansk Universitets 50-års jubilæum.

Af: Sofie Ejlskov Hugger

Redaktionen afsluttet: 11.11.2016