Mindeord over Karsten Baagø

Forskel for medieverdenen

Skarpe tunger og spidse penne er ikke en mangelvare i medieverdenen. Men det er ikke altid dem, som man kan skære eller stikke sig på, som opnår den største indflydelse på, hvordan verdenen og vores medmennesker udvikler sig. Det var journalist, underviser og studieleder ved dagstudierne på journalistuddannelsen på Syddansk Universitet, Karsten Baagø et vidnesbyrd om.

Karsten indledte sin journalistiske løbebane som studerende på Journalisthøjskolen i Århus, og han arbejdede efterfølgende som reporter, studievært, programplanlægger mv. ved blandt andet DR og TV2. Men det var som TV-underviser og studieleder ved journalistuddannelserne i Odense, at han for alvor fik lejlighed til at folde de karakteregenskaber ud, som hundredvis af fremtidens journalister – og endnu flere af nutidens journalister – er kommet til at kende ham for.

Karstens evner og engagement i forhold til at udvikle den enkelte studerende blev syn- og hørligt allerede, da han startede som TV-underviser i 2006. Her var han ikke bange for at bruge sig selv – og egne TV-produktioner, vellykkede såvel som mindre vellykkede – i undervisningen. Hans nærvær og præcision i forhold til hver enkelt studerendes indlæring tog han siden med sig, da han blev studieleder og ansvaret voksede fra et TV-hold til at omfatte alle journaliststuderende.

Henover de seneste år har de journaliststuderende i Odense oplevet, hvordan Karsten med lune, mildhed og fagligt bastanthed har skubbet dem videre på vejen mod journalistikken – og en større medmenneskelighed. For Karsten hang de ting sammen, og hans tålmodige, lyttende og altid konstruktive tilgang til faget og dets udøvere har været stærkt værdsat i undervisningslokaler såvel som i de redaktionslokaler, der senere har taget imod resultaterne af hans indsats.

Karsten efterlader sig kæresten Mette, børnene Anna, Jacob og Jonathan og et hav af studerende, arbejdskolleger og kammerater for hvem hans væsen og væren gjorde en verden til forskel.

Rune Michelsen og Peter Bro, Center for Journalistik, SDU

Karsten Baagø bliver bisat i Vor Frelsers Kirke fredag den 27. marts fra kl. 12.00. Alle er velkomne

Redaktionen afsluttet: 24.03.2015