Menu

1987

Efter oliekriserne i 1973 og 1980 stod det klart, at verden ikke fremover kunne satse alene på fossile energikilder som kul og olie. Atomkraft havde i 1970’erne været regnet for det mest oplagte alternativ, men en folkelig skepsis overfor a-kraften kombineret med en række uheld på eksisterende a-kraftværker førte til, at planerne om et dansk atomkraftværk blev opgivet. I stedet rettede opmærksomheden sig mod vedvarende energikilder som vind og sol. Kunne vindmøller erstatte kulkraftværker, og kunne solen drive biler og motorcykler?

På Sønderborg Teknikum troede man, at det ville være muligt at udvikle en brugbar solbil. En gruppe af studerende og lærere gik til tegnebrættet - en stor del af udviklingsarbejdet blev lavet som eksamensprojekter - og allerede i slutningen af 1986 kunne de præsentere en elektrisk bil drevet af solenergi. Faktisk lignede køretøjet snarere en flyvemaskine, takket være sin aerodynamiske skrogform og de store vingelignende solpaneler, der kunne drejes for at få det bedst mulige solindfald. Bilen blev døbt ”Solvogn Danmark” og blev herefter præsenteret for offentligheden på Nationalmuseet, hvorfra den for egen kraft kørte til Rådhuspladsen med energiminister Sven-Erik Hovmand ved rattet.

Initiativtagerne til Solvognsprojektet satsede fra starten på at gøre sig gældende internationalt, og allerede i 1987 deltog Sønderborg Teknikum for første gang i World Solar Challenge, et væddeløb for soldrevne biler tværs over Australien, og bliver placeret som nr. 9 af 23 deltagere.


Andre begivenheder i 1987:
  • I Berlin opfordrer Ronald Reagan den sovjetiske leder Mikhail Gorbatjov til at ”tear down that wall”.

Forrige - Næste

Retur til Historien år for år

Vi samler statistik ved hjælp af cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Læs mere om cookies

Acceptér cookies