Forskere fra Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi (KBM) er med i et projekt, hvor de undersøger om stoffet resveratrol, der bl.a. findes i rødvin, har samme sundhedsgavnlige virkning på mennesker som på mus og rotter.
Forskere har fundet et stof, som giver overvægtige mus og rotter et længere liv. Stoffet, der hedder resveratrol, kan nemlig forhindre betændelse i bl.a. fedtvævet – noget som ellers kan medføre sukkersyge (type 2), hjertekarsygdomme og knogleskørhed. Resveratrol findes i relativt store mængder i rødvin, men også i andre fødevarer.
Nu skal stoffet testes på mennesker, og til dette har en gruppe af forskere fra
Kemi-, Bio- og Miljøteknologi (KBM), Aarhus Universitet og Roskilde Universitet modtaget 19 mio. kr. fra Det Strategiske Forskningsråd.
Det virker på dyr
Forskerne ved, at mus, rotter og mennesker lever længere, hvis de gennem livet generelt spiser sundt og holder en lav vægt. Samtidig har tidligere forsøg vist, at overvægtige dyr, der har spist stoffet resveratrol, lever lige så længe som slanke mus - og meget længere end overvægtige dyr, som ikke fået stoffet.
Desuden har resveratrolbehandlede mus forbedret hukommelse og koordineringsevne. Det er bl.a. nogle af disse effekter, der nu skal undersøges på mennesker.
Store forventninger til effekt
I projektet vil forskerne behandle overvægtige personer med resveratrol i et år. Før og efter foretager de en grundig helbredsundersøgelse af deltagerne og der udtages blod og vævsprøver til kemisk analyse og molekylærbiologiske undersøgelser.
Forskerne fra KBM har til opgave at undersøge, hvad der sker i kroppen, når stoffet bliver indtaget:
”Det er vores opgave at karakteriserer de stoffer, som resveratrol bliver omdannet til i både mennesker og dyr. Vi isolerer også store mængder af metaboliserede resveratrol metabolitter fra menneskeurin til at teste i dyr og i cellemodeller,” forklarer professor Lars Porskjær Christensen.
Forebygge livsstilssygdomme
Målet er at finde ud af, om resveratrol kan bruges som forebyggende lægemiddel mod udvikling af livsstilssygdomme og til udvikling af funktionelle fødevarer med bedre sundhedsfremmende egenskaber:
”Vi forventer, at resveratrolbehandlingen har flere positive effekter på mennesker. Vi håber, at stoffet forbedrer overvægtiges insulinfølsomhed og hæmmer andre livsstilssygdomme som hjertekarsygdomme, åreforkalkning og knogleskørhed. Det vil betyde, at overvægtige i fremtiden vil kunne undgå at udvikle livsstilssygdomme og dermed leve længere og med en højere livskvalitet,” siger Lars Porskjær Christensen.
Ikke blankocheck til mere rødvin
Selvom der indtil videre ikke er fundet nogle alvorlige bivirkninger ved resveratrol, så fraråder forskerne, at man begynder at spise stoffet – eller drikke større mængder rødvin – før virkningen er nøje undersøgt på mennesker.
I den forbindelse skal det tilføjes, at den mængde resveratrol, der vil blive givet forsøgspersonerne, svarer til, at én person drikker omkring 75 liter rødvin hver dag.
For mere information kontakt
Professor
Lars Porskjær Christensen, institutleder for Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi (KBM) ved SDU på tlf. 6550 7361/ mob. 27787494
Om projektet
Projektet, der starter 1. juli 2011 og varer fire år, er et samarbejde mellem Syddansk Universitet, Århus Universitet, Roskilde Universitet og det danske firma Fluxome.
Forskerne søger hele tiden frivillige forsøgspersoner til deltagelse i projektet. Læs mere på www.lirmoi.com
20.06.2011
Tilbage til nyhedsoversigten